Nyheter

Garanterer kjent bonde

Coop lanserer denne uka en sporbarhets- og dyrkingsgaranti på frukt og grønnsaker. Garantien, som går under navnet «Rød Tråd», garanterer at Coop kjenner bonden som har levert produktet og vet hvordan det er behandlet. Målet er mer fornøyde kunder.

Publisert Sist oppdatert

Coop har i flere år hatt oversikt over hvor fruktog grøntproduktene sine kommer fra og hvordan de har blitt dyrket. Nå skal også forbrukeren få samme informasjon. Det skal skje i form av en ny Coop-garanti, en sporbarhets- og dyrkingsgaranti på frukt og grønnsaker kalt «Rød Tråd». Lansering skjer for fullt denne uka, med avisannonser, tv-reklame og plakat- og brosjyremateriell i butikk.

- Bakgrunnen for en slik garanti er forbrukernes behov for å vite hvor maten de spiser kommer fra og at den er trygg og av god kvalitet, sier markedsdirektør Toril Opsal Thorp i Coop.

NORSK

I første omgang er det hovedsakelig norskproduserte varer som omfattes av garantien. Og det er bare produkter i emballasje som merkes foreløpig. Nå i startfasen dreier det seg om et 30-talls produkter, men Coop jobber med at også uemballerte produkter skal merkes etterhvert.

Frukt- og grøntkategorien er valgt fordi den er blant de viktigste når kunden velger butikk. - Målet med denne garantien er å få mer fornøyde kunder. Det blir en del av en langsiktig oppbygging av Coop som merkevare, forklarer Opsal Thorp.

Hun ser ikke bort fra at andre varegrupper også vil omfattes av garantien etterhvert.

NETTVERK

Som en del av garantien, knyttes produsentene som leverer frukt og grønnsaker til Coop sammen i et nettverk, der de skal utveksle erfaringer og kunnskap. - Den kunnskapen skal brukes til å stadig forbedre produksjonen og produktene, slik at produsentene bruker mer av det som er bra og mindre av det som er skadelig, sier Opsal Thorp.

I en felles database registrerer produsentene alt som gjøres i produksjonen. Det omfatter alt fra hvordan produktet er dyrket, hvordan det er gjødslet, hvor lenge frukten hang på treet eller hvor lenge grønnsakene var i jorda, til når de ble høstet.

Også andre hendelser som kan ha innvirkning på sluttproduktet blir registrert, sånn som lufttemperatur, nedbør, lagringssted, spesielle transport- eller oppbevaringsmåter.

Coop vil lage en egen side på internett, med informasjon som forbrukerne får tilgang på.

Powered by Labrador CMS