Nyheter

Gir Europa færre kalorier

OSLO SENTRUM: Fedmebølgen skyldes at folk sitter stille, ikke at de spiser mer. - To tredjedeler av den voksne befolkningen i de fleste landene i Europa, er ikke fysisk aktiv nok til å til å beholde helsa, konstaterte Joan Prats fra Coca-Cola på FKkonferansen.

Publisert Sist oppdatert

Konsernet gjør likevel mye med sukkerinnholdet: - Vi har doblet middels-kalori-lanseringene siden 2002, og firedoblet lanseringene med null kalorier. Dessuten har vi hatt over 50 kalorireduksjoner i de ordinære produktene, peker han. Totalt ligger andelen av produkter med middels eller lavt kaloriinnhold hos Coca-Cola, nå rett over femti prosent.

- En gjennomsnittlig europeer drikker 11,8 prosent færre kalorier fra produktporteføljen vår enn for åtte år siden. En belgier får 30 prosent færre. Vi ser en dramatisk endring ikke bare i forbrukertrender, men i lanseringene av nye drikkevarer, sier Joan Prats - som likevel ikke tror tiden er i ferd med å renne ut for regulær, sukkerholdig Coca-Cola. Han avslører at han selv ikke liker smaken av Coca-Cola Light.

Powered by Labrador CMS