Nyheter

Gir ikke opp matbørsen

VG reformerer matbørsen, men har ingen planer om å slutte å sjekke dagligvareprisene. Nå blir det flere, men mindre, matbørser, og stor rullering av varene. Dessuten slutter avisen å sende prisene til kontroll hos kjedene før oversikten trykkes.

Publisert Sist oppdatert

I desember var det sju år siden VGs matbørs dukket opp første gang. Børsen har utviklet seg til å bli landets mest omtalte og omdiskuterte prisundersøkelse på dagligvarer. Mange har kritisert undersøkelsene, men de mest uttalte kritikerne er bransjefolk som helst ikke vil stå frem offentlig med kritikken.

OFTERE

Etter at avisen undersøkte prisene på frukt og grønnsaker i oktober, blusset diskusjonen opp på nytt. Da godtok ikke kjedene de prisene som var hentet inn. VG sjekket prisene på nytt, kjøpte alle varene og passet samtidig på å fotografere produktene og få en uavhengig ekspert til å vurdere kvaliteten på dem. De to sjekkene pekte på de samme kjedene som de to billigste.

De siste årene har matbørsen dukket opp sjeldnere og sjeldnere. Mange i bransjen har tolket det som et tegn på at VG snart ville ha trykket sin siste matbørs. Nå skal den i stedet komme oftere.

- Matbørsen er den mest systematiske prissammenligning av matvarepriser i Norge. Dens store metodiske styrke er at det er en prissammenligning av identiske varer i de største kjedene, og at innholdet i pristesten kan kontrolleres av alle, skriver nyhetsredaktør Helje Solberg i en orientering til kjedene.

Hun forteller at det kommer til å bli mindre matbørser med kortere mellomrom, og varsler en rekke pristester knyttet til årstider, høytider og produktgrupper. - Vi mener også det er sannsynlig at VG med ujevne mellomrom vil presentere den store, klassiske matbørsen, skriver Solberg og avdelingsleder Bård Gultvedt.

DROPPER KJEDESJEKK

Et nytt innslag blir at avisen slutter å sende prisene til kontroll og eventuelle korrigeringer.

I stedet skal varene faktisk kjøpes inn og eventuelt fotograferes. Dessuten er det aktuelt å vekte varene mer, slik at sluttsummen gir et riktigere bilde av hvilke varer som er viktigst for en gjennomsnittlig forbruker.

- Grunnprinsippet er enkelt: Det er en fullt ut kontrollerbar undersøkelse. Alle kan se hvilke varer vi har hentet inn priser på, skriver Solberg og Gultvedt, som viser til andre store undersøkelser der bransjen og forbrukerne ofte ikke vet hvilke varer som er undersøkt.

VG varsler også at mange av varene kommer til å rullere fra gang til gang.

Powered by Labrador CMS