Nyheter

Gir opp økoproduksjon

Etter tre jordbærsesonger gir lierbonden Simen Myhrene opp å produsere økologisk. Bare 10 prosent av årets avling har blitt solgt som økologisk.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg synes utfordringen i å dyrke økologisk var spennende, men du kan trygt si at det har vært et minusforetak. Det er mange festtaler og liten vilje til å forplikte seg på dette området. Det gjelder hele dagligvarebransjen, sier Myhrene til Nationen.

Bama endte altså opp med å selge 90 prosent av bærene han leverte som konvensjonelle bær. – Vi lyktes med produksjonen, utviklet egen emballasje og drev aktiv markedsføring, men kjøpeviljen er ikke der, sier han.

Fagsjef for landbruk Jon Magne Holten i Oikos mener Bama svikter på markedsføringssiden. – Gjør de ikke noe aktivt, vil de stadig bekrefte tanken om at markedet ikke vil ha produktene. Jeg tror det ligger en frykt i bamasystemet for at markedsføring av økologiske produkter indirekte vil gjøre de andre produktene mindre attraktive, men jeg vil heller si at slik markedsføring viser et utvidet sortiment, sier han.

Ifølge informasjonssjef Hanne Linnert i Bama skorter det ikke på markedsføring av de økologiske produktene. – De markedsføres og eksponeres i butikk på tilsvarende måte som konvensjonelle varer, sier hun.

Totalt er 1 prosent av Bamas varer økologiske, og ifølge Linnert går det økologiske salget ekstra trått om dagen. – I år har det vært vanskeligere enn før å selge økologiske bær. Årsaken ligger i stort prisfokus hos norske forbrukere og manglende etterspørsel, sier hun til Nationen.

Powered by Labrador CMS