Nyheter

Gir plass til de små

ST. HANSHAUGEN I OSLO: Få måneder etter at Handelsbladet FK arrangerte speedating mellom kjeder og småskalprodusenter, kan Cembo Production skilte med innpass i Deli de Luca. NorgesGruppen og Ica ønsker begge å gi hylleplass til flere små.

Publisert Sist oppdatert

Speedatingen, som Handelsbladet FK arrangerte mellom kjedene og småskalaprodusenter tidligere i vinter, bærer allerede frukter. NorgesGruppen melder om at åtte av de 20 produsentene som var med, er i salg enten på storhusholdning eller dagligvare. Produsenter som Noramix Trade, med te, og Bærgården Østre Enger med saft, har begge fått økt distribusjon som følge av møtet med kjeden. NorgesGruppen er i tillegg fortsatt i dialog med fire andre av de 20 produsentene. En av de tjue er i silen til Unil for produksjon av emv. - Dette var en veldig effektiv måte å møte småskalaprodusentene på. Vi hadde aldri rukket over så mange på så kort tid på egen hånd, sier Kolbjørn Jacobsen i NorgesGruppen.

TESTER I DELI DE LUCA

Det var i februar at Handelsbladet FK arrangerte speeddating, der 20 småskalaprodusenter fikk fem minutter hver med innkjøpsavdelingene i de fire deltakende kjedene Ica, NorgesGruppen, Smart Club og Deli de Luca. Til sammen 80 møter ble holdt før lunsj. Deli de Luca og Ica melder om interesse for flere av produsentene, og fører videre dialog med dem. Deli de Luca synes blant annet Arctic Rein var interessant med sine reinsdyrprodukter, og har allerede gitt hylleplass til energidrikken Gnist fra norske Cembo Production.

- Vi kjører testsalg i alle Deli de Lucas butikker nå i sommer, for å sikre oss at logistikken virker. Så får vi se på muligheten til å utvide til andre kjeder til høsten, sier Espen Kolberg i Cembo Production.

MED ROSENROT

Han og kompanjongen Petter Sørra har drevet utvikling av energidrikken som inneholder rosenrot, som er den første i sitt slag i Norge, i to og et halvt år. Nå er den altså endelig på plass i butikk. - Da vi så at energidrikker med koffein og sukker begynte å bli mindre populære, så vi et marked for en sunnere variant. I tillegg til å bruke rosenrot, satser vi på fruktose istedet for sukker og holder kalorinivået lavt, sier Kolberg.

Drikken kommer i to varianter, solbær og sitrus, og tappes hos Roma Mineralvann. - Vi sikter på grab n go markedet, og starter i convenience. Deli de Luca er helt genialt for oss, men vi håper også å komme inn i dagligvaren etterhvert, sier Kolberg.

Og speedatingen har hatt mye å si for det lille norske firmaet. - Det å kunne treffe flere kjeder på en gang har vært en stor fordel. Samtidig har vi fått truffet de riktige folka med en gang, noe som ellers kan være ganske vanskelig, sier Kolberg.

.. Handelsbladet FK arrangerer

ny speedating 14. februar 2007.

Powered by Labrador CMS