Nyheter

Gjett smaken

MASTEMYR I OPPEGÅRD: Fun Light har vokst med 110 prosent i løpet av de siste fem årene. Det har nylanseringer hvert eneste år bidratt til. Nå kommer enda en ny variant, men denne gangen skal kunden gjette smaken og gi den navn. Vinnerne får drømmeferie for to.

Publisert Sist oppdatert

I Norden drikkes det nå 843 millioner glass Fun Light per år. Produktet er mer populært enn noen gang, og med enda en ny lansering, som er større enn noensinne, satser Orkla Foods/Stabburet på å skape både større engasjement og salg i butikk.

MYSTERIET

Den nye varianten i den allerede ni produkter store Fun Light serien, er på vei ut i omtrent alle landets butikker. Produktet går foreløpig under navnet Fun Light Mystery, men skal få sitt endelige navn gjennom en stor forbrukerkonkurranse. - Forbrukerne skal gjette smaken, og samtidig foreslå et navn til den nye saften, forklarer produktsjef Thomas Thune.

Med et millionbudsjett på annonsering, blir dette den største mediasatsingen til Fun Light siden merkenavnet så dagens lys i 1989. Fun Light har allerede gitt bort 12 500 smaksprøver under årets reiselivsmesse.

- Målet med konkurransen er å engasjere forbrukerne, og vi vil trekke assosiasjoner til der hvor de tropiske fruktene saften smaker, kommer fra, sier Thune.

Premien er nemlig en drømmeferie for to gjennom Zolong. Fem vinnere får en to ukers tur for to til Manila, Borocay Island, og en av Robinsonøyene.

I forbindelse med kampanjen, som vil gå frem til 15. august, lanserer også Fun Light en egen nettside, www.funlight.no, både for produktene og selve konkurransen. På Mystery-nettsiden, som er bygd opp som en øy, kan forbrukerne få ledetråder og hint fra de innfødte til hvilke ingredienser saften inneholder. Ledetråder finnes også på etikettene på den nye Mystery-saften, som for øvrig også skal markedsføres på etikettene til de eksisterende variantene.

Ambisjonen er at den nye varianten skal bli dobbelt så stor som andre linjeutvidelser på Fun Light.

PLUSS 110 PROSENT

Serien har for øvrig hatt en eventyrlig vekst de siste fem årene. Fra 2000 til 2005 økte salget av Fun Light i Norge med 110 prosent. Produktet er også lansert i Sverige, Finland og senest i fjor i Danmark, også med stor suksess.

- Årsaken til veksten er tredelt. Blant annet fikk vi i 2003 en designendring, mens vi året etter gikk over fra 0,6 til 1-litersflasker. I tillegg har vi lansert nye varianter hvert år, og har også utvidet serien med både konsentrert og drikkeklar iste, forklarer Thomas Thune.

At folk er mer opptatt av sukkerinnholdet, har også hjulpet, men markedssjef Aslak Lie påpeker at Stabburet i dette segmentet møter tøffere konkurranse enn noensinne. - Det kommer stadig flere varianter sukkerfrie drikkevarer, spesielt innenfor smakssatt og kullsyreholdig vann, sier Lie.

I den forbindelse ønsker også Fun Light å fremstå som vann med smak, for å treffe et noe voksnere publikum enn det som er realiteten i dag. - Vi kommer med nye etiketter som er litt mindre fargesprakende, og som gir større assosiasjoner til vann, samtidig som vi går over på helt like korker på alle variantene, forklarer Lie.

Til sommeren lanseres også 1,5 liters drikkeklar iste.

Powered by Labrador CMS