Nyheter
Global suksess for Twining
Ikke bare det norske markedet har hatt en positiv utvikling for te. Også globalt øker den gamle drikkens popularitet merkbart. I følge ACNielsens tall steg den totale verdien i fjor med 3,3%, og det er Twining som står for veksten. Det engelske teselskapet kan skilte med en oppgang på hele 11,7%. Som i Norge er det primært grønn te som er i skuddet for tiden.
? I den industrialiserte delen av verden er forbrukerne blitt mer interessert i helseaspektet ved kosten. De vil ha mat som er både god og sunn samtidig. Dette gjelder også drikkevarer, og dermed blir te ideelt på grunn av helsefordelene det gir. Det forskes nå mye på svart te, og det ser ut til at den muligens har de samme helseegenskapene som den grønne. Det er i så fall en fantastisk nyhet for oss.
Høyt forbruk i u-land, men satser på i-landDette sier konsernsjef i R. Twining & Co, Stephen Twining om utviklingen. Han kan fortelle at det også er omsetningsvekst i utviklingsland.? I u-landene, hvor de stadig må koke drikkevannet sitt, bruker de mye te for å fjerne den flate smaken kokt vann har. Det er en billig drikk, og den er viktig i kostholdet deres, fordi det ofte blandes sukker og melk i den. I disse landene omsettes det imidlertid stort sett billige tesorter. Det er derfor ikke et marked Twining konsenterer seg mye om selv om det er stort, sier konsernsjefen.
Frukt og grøntOmsetningen av Earl Grey har en total nedgang på litt over 6%, men Twining er stabile i segmentet. Den store veksten finner man ikke overraskende på fruktteer og grønn te. Disse er slått sammen i statistikken og viser en samlet vekst på hele 26,6%.? For vår del har vi hatt stor suksess med blandingspakker av frukt-te, hvor forbrukerne kunne prøve fem forskjellige sorter for å avgjøre hvilke det er verdt å kjøpe større pakker av. Nå gjør vi det samme med grønn te, og det er blitt enormt populært. For øyeblikket drives markedet ellers i stor grad av grønn te med sitron. Det ble en kjempesuksess, men vi tror også andre sorter kan slå an. Det er viktig for oss som det selskapet som trolig har det bredeste sortimentet, å sørge for å vise forbrukerne at te er en drikk med mange variasjoner, sier Twining, som forsikrer om at også de i utgangspunktet mer kjente tesortene har positiv utvikling.Han forteller videre at grønn te slett ikke er noen nyhet i Europa slik de fleste tror. ? Vi har faktisk ført grønn te i 295 år. Vi har alltid hatt det og vi har alltid forsøkt å markedsføre det. Europeerne foretrakk likevel den svarte typen. Det er i første rekke på grunn av alle rapportene om helseeffekten at den nå er blitt så populær, sier han.
PrøveklutTwining & Co bruker Norge til å prøve ut nye produkter, og det er ikke et tilfeldig valg.? Vi lanserte for eksempel Lady Grey i Norge før vi gjorde det i Storbritannia. Vi mener de lokale forholdene her gjorde det hensiktsmessig. Dere har veldig bra kaffe og mat i dette landet. Derfor er åpenbart kvalitetskravene deres høye. Suksess her tar vi som et tegn på at kvaliteten på produktet er høy. Lady Grey ble veldig populær i Norge. Den har mindre bergamottolje en Earl Grey. Noen forbrukere liker ikke lukten av bergamotoljen noe særlig, derfor prøvde vi ut Lady Grey som en mildere, rundere variant, forklarer Twining.
Tror på fortsatt vekstKonsernsjefen tror det globale temarkedet vil fortsette å vokse i tiden som kommer.- Jeg ser for meg at det totale forbruket vil fortsette å vokse, men det er viktig at vi hele tiden lanserer nye smaker. Folk liker variasjon. Noe av det fine med te er at smaken og aromaen blir forskjellig når den vokser på forskjellige steder slik som vin. Det gjør variasjonsmulighetene store, sier han.
Satser på forbrukerinformasjonTwining legger stor vekt på å lære forbrukerne hvordan te skal tilberedes og behandles.? Det bruker jeg mye tid på. Jeg forsøker å vise hvordan teen kan gjøres best mulig og for eksempel hvordan forskjellige tesorter passer til forskjellige tider av døgnet. Personlig liker jeg en kopp sterk te om morgenen for å komme i gang. Jeg drikker ikke kaffe. På formiddagen foretrekker jeg Earl Grey eller Lady Grey, mens jeg gjerne drikker Prince of Wales om ettermiddagen og grønn te eller frukt-te om kvelden alt etter humør. Man burde ha alle mulige sorter te på kjøkkenet, mener Twining-sjefen.
Må smake godtGrønn te er blitt populært også i Norge. I fjor hadde produktet en vekst på utrolige 64%. I Haugen-Gruppen, som er den norske importøren av Twining-te, stiller de seg bak hypotesen om at helse er hovedårsaken til veksten er forbrukernes fokus på helse.? Men det er også viktig at det smaker godt, sier markedsdirektør Peter A. Ravn. ? Du kan tvinge i deg medisin hvis du er syk, men å bruke noe som ikke smaker godt gang på gang, er det få som er villige til. Grønn te med mint var for eksempel ikke spesielt populært. Vi gjorde derfor en del behovsanalyser og fant ut at sitron scoret vesentlig bedre. I tillegg har det vært mye blest rundt dette. Vi har jobbet svært aktivt mot pressen og med å få annonsert i de rette mediene, forteller han.
Mer te blant yngreNorge holder godt følge med resten av verden også når det gjelder forbruk av andre tetyper. ? Tilstanden her er faktisk enda bedre. Stadig flere drikker te. Vi fikk en ny statistikk nå som viser at yngre forbrukere ofte velger å servere te når de får besøk, mens de over trettifem ofte stadig tilbyr gjestene kaffe. Det er kommet en ny generasjon som vokser opp med litt andre drikkevaner enn foreldrene sine, sier Ravn.Han er fornøyd med samarbeidet med kjedene.- Vi har en person ansatt til bare å jobbe med space i tett samarbeid med kjedene. Det mener vi har gitt godt utbytte. Jeg tror det har medvirket til at vi har fått den plassen jeg mener vi fortjener, og jeg føler at vi har bra samarbeid. De gir oss for eksempel lov til å prøve nye produkter, sier han.