Nyheter

God start for ny Gigaboks

En ny Gigaboks-butikk har åpnet i Åsane i Bergen, og vestlendingene har vist stor interesse for det nye storhandelskonseptet, melder Norgesgruppen.

Publisert Sist oppdatert

­– Det var bra trøkk hele åpningsuken fra åpning til stengetid. Kundene handlet alt mulig. Det gikk unna med airfryere, sokker, julekranser, potetgull, puffer, Nordnes cola og så videre. Vi solgte en pall med modelleringsleire og nesten to paller med 1,9 litersflasker med kikkoman, sier Gigaboks-sjef Terje Systad i en pressemelding.

Som du tidligere har lest i Dagligvarehandelen, er Gigaboks Norgesgruppens nye butikkkonsept der man skal tilby varer i store forpakninger, nyttige faghandelsprodukter og spennende partier. Den første butikken åpnet på Lørenskog i Viken 27. april i år.

Systad forteller om en bedre mottakelse i Bergen enn på Lørenskog.

– Nær sagt alle kundene i Åsane handlet fra første minutt, mens det på Metro var mange som kun tittet. Her i Bergen var de også mer nysgjerrige. Det virket som om det fleste hadde fått med seg at Gigaboks var noe annerledes. Vi dekker helt klart et grensehandelsbehov, sier han.

Prisfokus virket også å være fremst i pannebrasken på mange av kundene.

– Kundene spurte mye om pris, og var opptatt av både kilopris og enhetspris. Vi hjalp dem gjerne med å google prisen, så de fikk den bekreftelsen de trengte på at de hadde gjort et kupp. Kundene smilte og var fornøyde, selv da det var kø til kassa, sier Systad.

I forkant av åpningen la Gigaboks ned mye ressurser på markedsføring både i tradisjonelle og sosiale medier. Butikksjef Erik Wiik tror kombinasjonen av målrettet markedsføring, og at konseptet har truffet på rett sted til rett tid, er årsaken til den gode mottakelsen på Åsane storsenter.

– Konseptet har truffet godt i produktmiksen mellom matvarer og andre varer. Samtidig ser vi også en stor etterspørsel etter alt fra etnisk mat til kjente merkevarer. Det å kjøpe i store kvanta virker å treffe godt nå, sier Wiik i pressemeldingen.

Norgesgruppen opplyser at det jobbes med flere lokasjoner for Gigaboks, og ambisjonen å ha rundt ti butikker innen 2025. Butikkene skal lokaliseres på sentrale beliggenheter med god parkering, i nærheten av store byer. De vil ha en størrelse på omkring 2500 kvadratmeter, med vareeksponering i hovedsak direkte fra pall og «binger».

Powered by Labrador CMS