Nyheter

God vekst for Mills og Agra

Agra-konsernet, som står bak Mills, omsatte for 2,98 milliarder kroner i 2013, tilsvarende en organisk vekst på 6,3 prosent. Vellykkede nylanseringer og økte markedsandeler for flere av selskapets varemerker driver veksten.

Publisert Sist oppdatert

– Vi tar andeler i viktige kategorier både i Norge, Sverige og Danmark, og markedet har respondert godt på våre nylanseringer. Agra-konsernet er godt posisjonert for videre vekst, og jeg er tilfreds med resultatene i 2013, sier konsernsjef Knut G. Heje. Hjertesunn

Selskapets norske virksomhet, Mills, fikk en organisk vekst på 5 prosent i 2013. Selskapet står bak merkevarer som Delikat, Vita hjertego’, Soft flora, Melange og Mills, og tar andeler i flere kategorier.

– Mills legger store ressurser i forskning og ernæring, og utvikler flere produkter helt i tråd med myndighetenes kostanbefalinger. Det gleder meg at Vita hjertego’, vårt mest hjertesunne alternativ, tar andeler i 2013. Det er også inspirerende å se at Delikat-veksten fortsetter. Vi har nå en markedsandel på 55 prosent innen påleggssalater, som tilsvarer en årlig vekst på over 10 prosent, sier Heje.

Driftsresultatet endte på 200 millioner, mot 249 millioner året før. Nedgangen skyldes engangskostnader i forbindelse med overgang til innskuddspensjon og betydelige investeringer i nytt produksjonsanlegg ved Mills-fabrikken i Fredrikstad. Justert for disse engangskostnadene er underliggende driftsmargin i 2013 på samme nivå som året før.

Powered by Labrador CMS