Nyheter

Gode marginer

GOD BRUTTO: Stasjonsbutikkene har marginer som dagligvarebutikkene bare kan drømme om. I gjennomsnitt har en middels stor bensinstasjon en bruttofortjeneste på 39,7 prosent fra stasjonsbutikken. Det viser en analyse som regnskapsfirmaet Visma har laget.

Publisert Sist oppdatert

Nøkkeltallene fra Visma ble tidligere i høst presentert på et møte i bransjeforeningen for bensinforhandlerne. Tallene viser at stasjonsbutikkene er god butikk, med god margin.

De ti beste stasjonene i undersøkelsen har en bruttofortjeneste på 45,3 prosent på butikksalget sitt, mens snittet for de 100 stasjonene som var med i undersøkelsen, var 39,7 prosent. Butikksalget omfatter salg av alt av nonfuelprodukter på stasjonene.

Når tallene brytes ned til enkeltprodukter, blir nøkkeltallene enda sterkere. Bakevarer har en bruttofortjeneste på 55,2 prosent, varmmat har 51,0 prosent, mineralvann har 50,7 prosent, kioskvarer har 48,2 prosent, tobakk har 27,1 prosent og sekkeposten dagligvarer/nonfood/meieri har en gjennomsnittlig bruttofortjeneste på 25,4 prosent.

Typiske stasjonsprodukter som rekvisita og smørolje har en bruttofortjeneste på henholdsvis 45,4 og 45,2 prosent. Men ingenting slår salg av bilvask. I analysen har vask en bruttofortjeneste på sterke 88,2 prosent!

Salget av drivstoff er sterkt farget av at det er store volumer, store avgifter og lave marginer. I gjennomsnitt har stasjonene en bruttofortjeneste på 2,6 prosent på drivstoffsalget.

Powered by Labrador CMS