Nyheter

Grandis under press

PIZZAØKNING: Markedet for dypfryste pizzaprodukter vokser, og det er utfordrerne til Stabburet og Grandiosa som om tar markedsande--ler, viser Nielsenntallene.

Publisert Sist oppdatert

Kundene dine kjøper dypfryystt pi ppizza som aldri før, men smaken er ii eeend d--ring. For selv om Stabburets G Graaan--diosa med en markedsandelel på på å 51,8 prosent fortsatt er desiddert t størst, så er det utfordrerne soom tar andeler i et marked som haar økt med 8,8 prosent de siste 52 2 ukene. For første gang på lenge e er Stabburets totale markeds--andel i frossenpizza-markedet et på godt under 79 prosent.

Oetker øker

Stabburet har hele tre pizzaa--typer ty på topp 5-listen, Grandiosa, Pizza Originale og Big one, og begge de to siste har hatt en økning det siste året. Men ikke nok til å demme opp for et markedsandelstap på 2,7 prosent for Stabburet.

Da har det gått bedre for Dr. Oetker. Pizzaene Casa di Mama og Ristorante har økt med henholdsvis 1,6 og 0,9 prosent det siste året, noe som gir pizzaleverandøren en markedsandel på 14,4 prosent.

Også utfordrerne Nestlè og Terina har økt, og har nå markedsandeler på henholdsvis 2,3 og 2,2 prosent. Findus, derimot, har gått tilbake fra 1,7 til 1,3 prosent det siste året.

Innarbeidet

Daglig leder Øystein Bu i Dr. Oetker har følgende svar på suksessen i det norske markedet: - Det er fordi vi har et godt produkt som blir mer og mer kjent. Vi har vært i Norge siden 2001 med frossenpizza, og har klart å innarbeide oss på markedet. Vi står sterkere i storbyene enn i resten av landet, og i Oslo var vel markedsandelen vår på 27 prosent i fjor. Samtidig har vi hatt en relansering av Casa di Mama, og den ga oss ny vekst uten å gå på bekostning av Ristorante.

- Kommer dere med nye produkter i år?

- Jeg foretrekker å holde kortene litt tett til brystet i forhold til nye produkter. Jeg kan si så mye som at vi ikke kommer med noe nytt 1. februar, men at vi har planer om noe i løpet av året, sier Bu til Handelsbladet FK

Kjøper i euro

- Hvordan ser frossenpizza-året 2009 ut fra deres ståsted?

- Vi er jo litt usikre; vi kjøper varene våre i euro og får noe økte forbrukerpriser i 2009. Vi er spente på hvordan dette vil slå ut, men basert på utviklingen vi har hatt, vil vi fortsette å vokse. Ettersom vi står såpass sterkt nå i Oslo, betyr det erfaringsmessig at det nå ligger til rette for vekst ellers i landet, sier Bu, som mener markedet er trangt og tøft. - Vi har fått en ny konkurrent i Wagner (Nestlè, red. anm.), som vi kjenner godt fra Tyskland. Det blir spennende å se hvordan de gjør det i år. Det er ikke lett å komme inn på et marked der én aktør har nesten 80 prosent av markedet, og der vi som etablert utfordrer er oppe i 14,4. Det er også verdt å merke seg at private label sliter i dette markedet på grunn av den tøffe konkurransen. Her er det ingen som gir ved dørene, fastslår Øystein Bu.

Powered by Labrador CMS