Nyheter

Greenpeacemarerittet

EIDKJOSEN I TROMSØ: På Eide Handel brister illusjonene til hval-romantiske antifangstforkjempere uten sansen for nordnorsk matkultur. Ingen andre steder i landet selges det mer vilt fra havet.

Publisert Sist oppdatert

- Vi er Norges største på hvalkjøtt, proklamerer kjøpmann Bård Pettersen. Eide Handel i Eidkjosen utenfor Tromsø holder tittelen som hvalfangstmotstanderne helst skulle sett at ingen hadde: best på hval. Som mat, vel å merke.

HVAL, SEL OG KOKEBOK

- I år kommer vi til å selge seks-sju tonn hvalkjøtt, forteller han. Om butikken er landets største på spesialkokebøker med hvalkjøtt, vet han ikke, men han selger gjerne hvalen med tilhørende kokebok.

- Vi er størst på sel, også. I år selger vi rundt to tonn, sier Pettersen, som naturlig nok også har trykket opp et eget hefte med seloppskrifter. I sesongen er det meste saltet kjøtt, men på denne tiden av året er det bare dypfryst biff igjen. - Selkjøtt er typisk Tromsø-mat som ikke selges så mye andre steder, forteller han.

KAFFE OG KARBONADER

Butikken er størst på Alpelam fra Lyngen, også. Men det er ganske naturlig, siden merket er Eides eget. Andre store produkter som få kan konkurrere med: Friskbryggede kaffedrikker fra butikkens egen maskin, skrei og egenproduserte karbonader.

- Vi selger kaffe for 250 000 kro ner. Med en brutto på 93 prosent det nesten ren netto. Maskinen er dyr; den koster 180 000 kroner. M såpass er det verdt å ha kaffe som så god at kundene kommer med Statoil-krus og kjøper kaffe til dem her, mener Bård Pettersen.

Også på åtte tonn karbonader er bruttoen god. De selges 20-30 kroner dyrere enn Gilde-karbonadene, og er tilpasset de lokale smaksløkene.

Catering og egenproduksjon er en viktig del av virksomheten til Eide Handel. Butikken bokner sin egen boknafisk, på leide hjeller på yttersi'a av Kvaløya. Nå er det klart for eget røykeri, både til fisk og kjøtt.

SKREI OG PIZZA

Siste forsøk er dypfryst skrei. - Se songen går fra januar til mars. I å frøs vi inn halvannet tonn. Kvaliteten er helt lik, og vi slipper prispresset som er i sesongen, sier Pettersen. Innfrysingen betaler seg når han ner kiloen, mot 39 i sesongen.

På ett område er han klar: Det blir ikke snakk om å produsere for andre butikker. - Vi har hatt spørsmålet, men vi sier nei. Da trenger vi helt andre tillatelser. Men først og fremst vil vi at folk skal finne den gode maten her; ikke andre steder, konstaterer kjøpmannen.

I høst bygger han ut frukt- og grøntavdelingen så den blir dobbelt så stor, to år etter siste utvidelse. Og som om ikke det skulle være nok: Nå skal Eide Handel kjøre pizza. - Dolly Dimple og de andre har grenser for hvor langt de kjører. Da får vi heller lage like gode pizzaer selv og kjøre dem ut til kundene. Det bor flere på Kvaløya enn i Hammerfest by, så markedet er der, sier Bård Pettersen på Eide Handel.

Powered by Labrador CMS