Nyheter

Grill forbi wiener

TILBAKE PÅ TOPPEN: I fjor gikk wienerpølsesalget forbi grillpølsene, men nå er grill igjen på norgestoppen. Men det er fiskepølser som står for den mest spennende utviklingen i et stillestående pølsemarked.

Publisert Sist oppdatert

- Pølser er stort, konstaterer Jan Andersen. Han eier og driver tre Icabutikker i Vesterålen, og kjenner godt til de store regionale forskjellene på pølsefronten.

- Jeg er fra Eidsvoll og er oppvokst med wiener. Men her er det grill som selger, konstaterer Andersen.

626,9 millioner

Også i Norge som helhet er det grill som selger akkurat nå. Nielsen-tallene for de 52 ukene frem til 22. juni viser at grill nok en gang er foran wiener. I 2005-06 kjøpte norske dagligvarekunder grill for 23,1 millioner kroner mer enn de handlet wiener for. I 06-07 var det tetskifte i pølsetoppen, med grillpølser for 626,9 millioner. Det var 3,1 millioner mer enn salget av wiener.

Det siste året, derimot, har det gått nedover med wienerpølsene. Wienersalget har falt med 0,4 prosent, mens grillpølsene kan vise til en liten økning og 7,1 millioner kroner høyere salg enn wienerpølsene. Kjøtt- og middagspølser følger 33,2 millioner bak wienerne igjen.

Medister og falukorv

Det er likevel ikke de tre store som øker mest. Medister- og julepølser økte med 10 prosent det siste året, og også falukorv, vossakorv og spesialpølser kan vise til vekst. Det kan trengs: Totalt gikk pølsesalget bare 2,3 prosent frem målt i kroner, og målt i kilo har salget gått 635 tonn, eller 1,6 prosent, tilbake på et år.

Det betyr at det trengs innovasjon om pølsene skal holde stand på middagsbordet. Ica-kjøpmann Jan Andersen tror at den innovasjonen kom i sommer:

Fugl og fisk

- Nå kommer fiskepølsene. Lofoten hadde nettopp demo på fiskepølsene sine. De samme dagene solgte vi grillpølser fra Gilde for 17,90. Likevel solgte vi 70-80 pakker fiskepølser til 44,90, forteller han.

- Hvitt kjøtt er også veldig i vekst, konstaterer Andersen. Det bekrefter Scantrack-tallene fra Nielsen. Prior er nemlig den store vinneren i et marked som domineres av Nortura.

- Nå har vi hele spekteret av pølser med hvitt kjøtt: grill, wiener, ostepølser og sterke sorter som jalapeño og chorizo fra Den Stolte Hane. Vi har noe for enhver gane, sier Jan Andersen. Også på mer tradisjonelle pølser av svin og storfe ser han vekst på spesialsortene med mer smak, og de magre produktene er i ferd med å løfte seg litt.

Totalt solgte dagligvarebutikkene pølser for 2,345 milliarder kroner de 52 ukene frem til 22. juni, viser Nielsen-tallene.

Powered by Labrador CMS