Nyheter

Grillkrigen er igang

I fjor overrasket Rema 1000 markedet med en enorm grillkampanje som tok forbrukerne med storm. I år svarer konkurrentene.

Publisert Sist oppdatert

Produktene begynner å komme i butikk denne uken og kampanjene starter neste uke. Rimi satser på mye emv, mest Matmester’n og noe Euro-Shopper.

– Vi har mange nyutviklede produkter og mye spennende. Matmester’n-produktene, som selges både på Rimi og Ica, har blitt veldig godt mottatt av forbruker. Vi kommer også med grillprodukter i aluminiumsskåler som kan settes rett på grillen. Produkter og tilbehør er klart markert som en grillserie både på etikett og hyllemerking, forklarer informajonskonsulent Bjørnar Mickelson i Ica Norge. Kjeden satser også stort på grilltips og menyforslag i butikk og har utviklet egne grillhefter.

Hvem vinner grillkrigen 2010? Det er mange utfordrere i konkurransen. Vi har snakket med folk i hele bransjen, og én ting står klart: Vi står foran tidenes grillsesong. Satsingen på grill i år blir etter alle solemerker mye større og bredere i hele dagligvaren enn den var i fjor.

Gilde har utviklet ny design for alle sine grillprodukter og kommer med åtte nye produkter. Da har de til sammen 37 grillprodukter av svin, lam og storfe. Men det er ingenting mot grillkongen Craig og Rema 1000. De har over 100 grillprodukter denne sesongen, i alle kategorier. Et tall som blir kraftig slått (!) av Ica, som lover over 100 ulike produkter bare i ferskvarediskene. I tillegg kommer alt tilbehøret og ferdig emballerte varer.

Coop var de første som fulgte opp med egen grillkampanje etter at Rema 1000 stormet inn på grillarenaen i fjor vår. I år holder de kortene tett til brystet foreløpig. På spørsmål om de skal lansere egne grillprodukter, om de har en egen grillkampanje på gang og hvem som vinner grillkrigen 2010, svarer informasjonssjef Ole André Myhrvold i Coop Norge: – Vi gleder oss til sommersesongen. Ut over det har jeg ingen kommentar.

Heller ikke hos Norgesgruppen blir det lettet altfor mye på sløret, men det er ingen tvil om at det skal satses.

– Det er ikke tvil om at grillsesongen er viktig. Vi satser stort både gjennom samarbeid med leverandører og i egen regi, forsikrer informasjonssjef Kine Søyland i Norgesgruppen.

Les hele saken i ukens papirutgave!

Se den nye grillfilmen til Rema 1000 her:

Powered by Labrador CMS