Er Black Friday bare lureri og enda en unnskyldning for å prakke på folk varer de ikke trenger, eller er det muligheter til å gjøre varp før jul? Foto: Gorm Kallestad, NTB scanpix

Nyheter

Grønn fredag og blå mandag mot Black Friday

Butikkenes planlagte salgsfest Black Friday møtes med ønske om en grønn dag der vi får mulighet til å kjøpe og selge brukte ting og bytte produkter.

Publisert Sist oppdatert

Stavanger (NTB-Mette Estep): – Vi kan ikke forhindre forbruket på Black Friday, men oppfordrer til en miljøvennlig mandag, med kjøp og salg av brukte ting, sier Janne Jacobsen, Markedsdirektør i FINN til NTB.

De kaller det den store brukthandelsdagen Blåmandag, som skal bidra til gode miljøvalg, men også vil bety penger i FINNs kasse. På samme måte har flere andre vært ute og sett muligheten for å sko seg på Black Friday, nettopp ved å vise sin motstand:

– Vi skal ha kampanjer uten tilbud, men der vi heller tilbyr miljøriktige alternativer til våre kunder, sier Eline Berge Hove, daglig leder for Fretex i Stavanger sentrum til Rogalands Avis.

Alternativt

Den Norske Turistforening (DNT) Ung Stavanger profilerer seg også med en antiaksjon og arrangerer byttedag for turprodukter.

Norge har adoptert Black Friday de siste fem-seks årene og dermed framskyndet deler av julehandelen til siste fredag i november. I fjor ble det satt handlerekord denne dagen, korttransaksjoner for 3,1 milliarder kroner, en vekst på 26,5 prosent fra året før, ifølge NETS. Et argument for dagen er at folk får kjøpt produkter de skulle kjøpt uansett, men de får det til redusert pris. Et motargument, poengtert av blant andre Stavanger Aftenblad , er at produktene ikke nødvendigvis er nedpriset.

En produsent som er ærlig på dette, er Fjällräven, som aldri har salg på egne produkter. De forslår også en grønn fredag i stedet, og håper å profilere seg positivt ved å tilby gratis reparasjon av produkter fra egen kolleksjon.

Miljøregnskap

Selskapet NyAnalyse har gjort en beregning på hvor stor andel av varehandelens miljøutslipp som faller på Black Friday, og miljøbyrden gitt at arrangementet øker forbruket. Hvis dette bidrar til en 1 prosent økt omsetning i årets varehandel, vil det direkte miljøutslippet fra varehandelen på Black Friday inkludert transport være 7.283 tonn CO2.

For dem som fremdeles skal være med på kjøpebonanza har Forbrukerrådet lagt ut tips og råd. Kjernen der er å se etter noe man skulle kjøpe uansett, sikre seg at prisen er bedre enn ellers, og – hvis man handler på nett – sikre at merkostnader til frakt og moms ikke gjør at vinninga går opp i spinninga. (©NTB) (©NTB)

Powered by Labrador CMS