Nyheter

Grønnere varetransport i Rema

Rema 1000 erstatter én av tre lastebiler med biogasstransport. De første biogassbilene ruller ut på veiene i østlandsområdet denne uken.

Publisert Sist oppdatert

­

Tolv biogassbiler ble i 2021 bestilt inn til Rema Distribusjon, elleve til bruk på Østlandet og én i Trondheim.

– Vi har vedtatt at alle våre egeneide tyngre kjøretøy skal byttes til mer miljøvennlige biler innen utgangen 2026. De skal enten være nullutslipp eller gå på biogass. Ikke bare det; innen 2030 skal all fast innleid transport gjøre det samme med sine biler, sier transportdirektør Rune Herje i Rema Distribusjon i en pressemelding.

– Varetransport på vei utgjør under 10 prosent av CO2-utslippene i Norge, men ca 85 prosent av utslippene for Rema Distribusjon. Ved å gå over til biogass reduserer vi CO2-utslippet med cirka 100 tonn per bil. Tog vil alltid være førstevalget der det lar seg gjøre, men for å få en raskere overgang til mer miljøvennlig drivstoff er biogass det alternativet som raskest gir resultat der det ikke er mulig å bruke tog, sier Herje.

– På kort sikt satser vi primært på biogass, fordi vi har tilgjengelig teknologi tilpasset tyngre kjøretøy som kan kjøre på biogass og det krever vesentlig lavere investeringer enn for el og hydrogen å skifte til biogass. Når det er sagt, så følger vi med – utviklingen på el går raskt. Vi har derfor startet opp et pilotprosjekt på el og regner med å ha vår første el-lastebil i 2023, sier Herje.´

Rema Distribusjon eier cirka 20 prosent av bilparken og leier inn resterende 80 prosent av transporttjenestene fra ulike transportører i hele Norge. Disse transportørene er ofte lokale arbeidsgivere som skaper lokale arbeidsplasser.

– Skal vi lykkes med klimamålene, må vi få med oss transportørene våre. Investeringene ved å skifte til biogass er betydelig lavere enn el og hydrogen. Tilgjengeligheten på egnede biler som kan gå på biogass er også langt bedre. Skal vi få med oss alle må vi få et bedre utbygd nett av fyllestasjoner, man kjøper ikke en bil man ikke får fylt drivstoff på, påpeker transportdirektøren.

Rune Herje ønsker seg positive insentiver fra myndighetene, som fritak for bompenger for biogassbiler på lik linje med el og hydrogen, og forutsigbare rammebetingelser som gjøre skiftet overkommelig for de aller fleste transportører.

– Det får vi bare til hvis investeringsgraden ikke blir for høy, og insentivene blir så gode at de ser at de kan drive bærekraftig både økonomisk og miljømessig. Det har vi også utfordret politikerne på, sier Herje.

Powered by Labrador CMS