Nyheter

Grøntopplæring blir obligatorisk

Ica feiret sist uke 10-årsjubileum for sitt interne opplæringstilbud, frukt- og grøntskolen. Det gjør de ved å gjøre utdanningen obligatorisk for frukt- og grøntansvarlige både på Rimi og Ica Supermarked.

Publisert Sist oppdatert

– Det er nytt at du må være utdannet frukt- og grøntspesialist for å bli kategoriansvarlig i en butikk. Så nå blir det et lite rush på frukt- og grøntskolen, spesielt på Rimi, innrømmer ansvarlig for frukt-, grønt- og ferskvareopplæring i Ica Norge, Knut Killo overfor Handelsbladet FK.

Spesialist-tittelen får man etter del tre av utdanningstilbudet.

Gir bedre resultater

– Gir frukt- og grøntskolen konkurransefortrinn?

– Vi ser i hvert fall at de som har gått der leverer bedre resultater enn de som ikke har gått der. Og når vi vet at frukt- og grøntavdelingen er det viktigste konkurransefortrinnet for et supermarked, så sier det vel seg selv, sier Knut Killo.

Det var han som startet utdanningstilbudet for grøntarbeiderne i Ica for ti år siden, og det er han som har drevet skolen og vært primus motor hele veien siden. Da nåværende og tidligere elever var samlet for å feire jubileet sist uke, gikk det tydelig frem hvem de har å takke for sin gode frukt- og grøntkompetanse.

Knut ruler

Fire stykker fra skolen hadde laget egne t-skjorter for anledningen. På fronten var det bilde av Knut med påskriften «Ica-skolen 10 år». Bak var det også bilde av Knut, men der sto det «Knut ruler». – Knut er veldig viktig for frukt- og grøntskolen. Uten han er den ingenting. Jeg håper han skal starte opp en sjette modul. Da skal i hvert fall jeg melde meg på, sier Geir Lyse fra Ica Supermarked Gausel i Stavanger.

Han er full av lovord om de fem utdanningstrinnene han har vært gjennom, og oppfordrer alle som har sjansen til å gjøre det samme. – Jeg anbefaler alle å gå alle stegene. Studieturen er utrolig inspirerende, og i del fem gikk vi dypere inn i hver varegruppe. En annen viktig ting vi har lært, er presentasjonsteknikk. Det har jeg mye nytte av i samtaler med kundene, sier Geir Lyse.

Presentasjonsteknikken fikk han også brukt da han sammen med de andre fra kullet la frem resultatene fra sitt prosjektarbeid gjennom siste trinn i utdanningen. De har dokumentert at maksimalt fokus i jordbærsesongen gir formidable resultater i form av økt salg.

Les hele saken i

papirutgaven av Handelsbladet FK.

Powered by Labrador CMS