Nyheter

Grossistene tar over

TI PLUSS: Grossistene tar over mer og mer av leveransene til dagligvarehandelen. De siste tre årene har grossistandelen økt med hele 10 prosentpoeng. Nå går 62 prosent av varene over grossist - men handelen vil ha mer.

Publisert Sist oppdatert

I 2003 kom 52 prosent av varene i dagligvarebutikkene, fra fullsortimentsgrossister. Spesialgrossister og direktedistribusjon fra leverandørene sto for nesten halvparten av salget. På tre år har den andelen falt med 10 prosentpoeng, og snart står bare en tredjedel igjen. Det viser Dagligvarekartet, som Andhøy/Institutt for Bransjeanalyser og Handelsbladet FK presenterer denne uken.

- Riktig retning

- Dette er en utvikling i riktig retning, sier Torbjørn Johannson, som er styreformann i Norges Colonialgrossisters Forbund. Han håper å få enda større del av varene over til grossist, ikke minst av hensyn til miljø og klima.

- Den videre fremdriften nå står og faller på hva som skjer med flytende meieriprodukter, sier Johannson. Han skal diskutere miljø med Tine-sjef og DLF-styreleder Hanne Refsholt på høstmøtet i Tønsberg torsdag, og det er ventet at distribusjonen blir en viktig del av den debatten.

Samler dagligvarene

I år samler Dagligvarekartet absolutt alle dagligvarer i én oversikt. Nytt av året er nemlig at salget på Vinmonopolet og i taxfree-butikkene er med i tallene.

Andhøy/Institutt for Bransjeanalyser peker på at Statistisk sentralbyrå betrakter vin og brennevin som en del av landets samlede mat- og drikkeforbruk. Det samme gjør tilsvarende organisasjoner i andre land.

Tallene viser at Vinmonopolet og taxfree-utsalgene tilsammen selger for 10,8 milliarder kroner. Det utgjør utgjør 7,3 prosent av det totale dagligvaremarkedet - en DAGLIGV

2009

økning i andel på 0,2 prosentpoeng. Servicehandelen står for 11 prosent, og spesialbutikkene for 3 prosent.

148 milliarder

Totalt ble det solgt dagligvarer for 148 milliarder kroner i Norge i fjor, viser Dagligvarekartet. Det er nettotall, uten n merverdiavgift og spill, og der r de bilrelaterte produktene på bensinstasjonene er holdt dt utenom.

Norgesgruppen er klart t størst, mister 0,2 prosentpoeng ng og har 31,5 prosent av det tottale l dagligvaremarkedet. Coop gå går 0,1 ned til 18,8. Reitangruppen øker med 1,4 prosent etter overtagelsen av Yx, til 17,3, mens Ica mister ett prosentpoeng og er nede på 13,6.

Powered by Labrador CMS