Nyheter

Grublekaffe på 7-Eleven

I ukene før stortingsvalget serverer 7-Eleven «grublekaffe» for å lokke unge og sofasittende nordmenn til valgurnene. Kjeden oppfordrer også resten av bransjen til å slå et slag for demokratiet.

Publisert Sist oppdatert

– Noen spør seg kanskje hva 7-Eleven har med valget å gjøre. Det er fint lite egentlig, bortsett fra at vi mener at det er utrolig viktig at også næringslivet bidrar til å støtte opp om demokratiet. For oss innebærer det å oppfordre alle våre kunder til å bruke stemmeretten sin 9. september, og det gjør vi blant annet ved å tilby dem grublekaffe, sier markedssjef i 7-Eleven, Jan Yngve Holen i en pressemelding.

Bakgrunnen for kampanjen er at valgdeltakelsen i Norge, sammenlignet med andre skandinaviske og europeiske land, er relativt lav. Spesielt er det stadig færre unge mellom 18 og 30 år som bruker stemmeretten sin. På landsbasis dropper hele 44 prosent i denne aldersgruppen å stemme.

– Dette er et demokratisk problem som angår oss alle. Dersom ikke alle samfunnslag og aldersgrupper deltar, blir politisk styring og makt forbeholdt en liten gruppe. Derfor oppfordrer vi også våre konkurrenter om å kaste seg på, og gjøre sitt for å bidra til at så mange som mulig, og spesielt unge mennesker, finner veien til valglokalene de neste ukene, sier Jan Yngve Holen.

«Grublekaffen« er inspirert av den enormt vellykkede og mye omtalte kampanjen «7-Election», hvor 7-Elevens kunder i USA kunne velge mellom Obama-kopp og Bush/Romney-kopp i forbindelse med presidentvalgene i 2008 og 2012. «7-Election» viste det korrekte valgresultat begge år, og ble en braksuksess.
 – På grunn av flerpartisystemet vårt har koppene fått en litt annen utforming i Norge enn i USA. Felles er likevel at de oppfordrer til engasjement og at demokrati er i fokus, sier Jan Yngve Holen.

Powered by Labrador CMS