Nyheter

Gull i 85 år

ØSTERÅS I BÆRUM: Gullbamsene - de gamle favorittene til Albert Einstein og keiser Wilhelm - har vært i butikkene i 85 år. Nå tar de i bruk det tyske navnet i Norge også, og blir Goldbären.

Publisert Sist oppdatert

Lerum, Gaute, Polly, Ybarra, Vita hjertego' og IKNKB - alle jubilerer de i år. Blant de aller mest seiglivede er Haribo Gullbamser. I en kategori der nye trender avløser hverandre hele tiden, har bamsene holdt ut i 85 år. Siden starten er de blitt mindre skumle og ser snillere ut, men ellers er forandringene små.

EN SEKK SUKKER

- Historien er ganske unik - vi er nok i øverste divisjon når det gjelder å holde merket igang, mener adm direktør Olav Gythfeldt i Haribo Lakris. I år er det 85 år siden Hans Riegel i Bonn (derav navnet Haribo) lagde sine første Goldbären, to år etter at han hadde registrert selskapet sitt med en sekk sukker som startkapital.

Det hevdes gjerne at Einstein og den tyske keiseren var blant de første tilhengerne av produktet. Det kan ikke Gythfeldt bekrefte - ikke er det mulig å sjekke historien lenger, og uansett er den jo ganske god, ikke sant?

MIX STØRST

Fra de første Gullbamsene har Haribo utviklet seg til en moderne leverandør med et stort utvalg av produkter under merkene Haribo og Maoam, både i poser, bokser og løsvekt. I Norge er det ikke Gullbamsene som er størst lenger, heller - her går det mest av Stjernemix og de andre blandingsposene.

- Men Goldbären-merket er ekstremt stort i Tyskland, forteller Olav Gythfeldt. - Og i USA oppfattes det som et eksklusivt, europeisk merke, sier han.

Nå skal det opprinnelige, tyske navnet tas i bruk i Norge, også. - Goldbären skal bygges som verdensomspennende merkevare. Det er sjelden at et tysk navn blir valgt, men jeg har tro på at det er fornuftig, sier den norske Haribo-sjefen.

80 MILLIONER

Hver dag produseres det over 80 millioner Gullbamser rundt om i verden. Hvis man la alle som blir produsert i løpet av et år etter hverandre, ville de rekke tre og en halv gang rundt jordkloden.

Gullbamsene selv skal markere jubileet i norske butikker: Haribos folk trekker i Gullbamse-drakt for å reise rundt og dele ut smaksprøver. Dessuten har Haribo tatt over som sponsor av Simpsons på TV3, og her er det mulig å variere produktene som skal vises frem.

Powered by Labrador CMS