Nyheter

Handel og kontor svarer Reitan

LO-forbundet Handel og Kontor slår raskt tilbake etter at Odd Reitan lovpriste franchise som driftsform i Dagens Næringsliv i går.

Publisert Sist oppdatert

– Reitan sier at franchisemodellen får frem det beste i mennesket, men det modellen faktisk gjør er å få frem det beste til Reitan selv, nemlig overskudd. Tiden er overmoden for en regulering av franchisesystemet i Norge, sier første nestleder Peggy H. Følsvik i Handel og Kontor til Dagens Næringsliv torsdag.

Handel og Kontor mener franchise gjør det vanskelig med innsyn, tariffavtaler og organisering fordi arbeidsgiveransvaret er fordelt utover hele franchisesystemet. – Vi vil gjerne ha en lovgivning som sikrer åpenhet, innsyn og medbestemmelse, sier Følsvik.

Handel og Kontor får få klager fra de ansatte i franchisesystemet til Reitan, men det mener nestlederen har sin årsak.

–Nei, vi gjør ikke det fordi vi sliter med å få på plass tillitsvalgte i disse butikkene, sier første nestleder og viser til at LO-forbundet ikke har klart å få en avtale med Reitangruppen, fordi det har strandet «på toppen».

Odd Reitan liker som ventet ikke synspunktene til Handel og Kontor, for franchise er nærmest en religion og livsstil i kjøpmannskulturen til Reitan-familien. – Jeg orker egentlig ikke å diskutere med Følsvik en gang. Det hun sier er til de grader meningsløst. Men jeg kan svare henne med følgende spørsmål: Hva er viktigst? At de ansatte har det bra på jobb, og har et godt forhold til sjefen, eller at disse er medlemmer og betaler kontingent til Handel og Kontor, sier Odd Reitan til Dagens Næringsliv.

Powered by Labrador CMS