Nyheter

Hansa felt i Matbransjens Faglige Utvalg

Hansa Borg Bryggeriers retro-reklame slo ikke an i Matbransjens Faglige Utvalg (MFU). Leverandøren er den første som blir felt i MFU, skriver E24.

Publisert Sist oppdatert

I samarbeid med Rema 1000, Ulriksbanen og Ulriken643 lokket Hansa med «gratis» reise med Ulriksbanen for barn under 16 år. For å få gratis reise måtte passasjeren vise frem forside-etiketten fra en halvannenlitersflaske av rødbrusen Perle & Bruse.

Klageutvalget skrev dette i sin vurdering: «Utvalget vurderer det slik at barn i aktuell alder vil synes det er en spennende opplevelse å få en billett på kjøpet av en brus. Utvalget finner det derfor ikke tvilsomt at kampanjen retter seg spesielt mot barn».

Hansa påpeker på sin side at kampanjen var rettet mot de voksne, men ser i etterkant at de ikke burde ha laget denne kampanjen. – Hansa fjernet reklamekampanjen fra butikkhyllene så snart de fikk vite at de var innklaget, sier sekretariatsleder Wenche Jacobsen til E24. Hun opplyser om at det ikke foreligger noen pengebøter ved brudd på på retningslinjene til MFU, men at vedtakene setter normer for god forretningsdrift i bransjen. Vedtaket var enstemmig i MFU og er utvalgets første fellelse. Flere forhold er imidlertid klaget inn og nedstemt.

Merkevaresjef i Hansa, Daniel Skotheim, sier til E24 at bakgrunnen for aldersgrensen for å få gratis billetter til Ulriksbanen skyldes antall billetter. – Vi avtalte med Ulriksbanen at vi måtte begrense antall billetter og satte dermed en aldersgrense på 16 år, sier Skotheim til E24.

Powered by Labrador CMS