Nyheter

Har mistet Lidl-kundene

SPREDD: Rema 1000 har overtatt butikkene, men ikke kundene. Bare 22 prosent av handelen til Lidl-kundene er blitt med inn i Rema. Coop, innvandrerbutikker og andre kjedeløse er de store vinnerne.

Publisert Sist oppdatert

De tidligere Lidl-kundene er spredd for alle vinder. Rema 1000 fikk ikke med seg særlig mange kunder etter at kjeden overtok Lidl-butikkene. Bare 22 prosent av omsetningen til Lidl ble med over til Rema, viser tall fra GfK. Det er riktignok mer enn Remas vanlige markedsandel. Likevel betyr det at nesten åtte av ti kroner som havnet gjennom Lidl-kassene, nå er forsvunnet til andre butikker.

- Rema og Coop har en overproporsjonal andel av Lidl-kundene, mens Norgesgruppen og Ica har en dårligere andel enn omsetningen skulle tilsi, sier GfK-sjef Jørn Lunde til Handelsbladet FK.

- Dette betyr altså at Rema har kjøpt lokaler og beliggenhet av Lidl, men ikke kunder?

- Ja, det har du helt rett i.

Går til kjedeløse

Det mest oppsiktsvekkende ved tallene er den høye omsetningen som gruppen «andre» har sikret seg. - Dette er mange forskjellige butikker. Her ligger Europris og Nille, men også innvandrerbutikker, helsekost og apotek, forklarer Lunde.

- Det viser seg jo også at mye av den omsetningen som Lidl fikk, tok de ikke fra eksisterende dagligvarebutikker. De har tatt fra kanaler utenfor de tradisjonelle dagligvarekjedene, sier han.

Jørn Lunde understreker at GfKs forbrukerundersøkelser ikke har med kunder som ikke snakker norsk, slik at den reelle veksten for de kjedeløse butikkene kan være enda større.

Rema henter utenfra

- Det analysen heller ikke viser, er hvor mye Rema har fått av den omsetningen som Lidl ikke ville fått i butikkene sine, sier han.

- Når Rema-kjøpmennene forteller at de har økt omsetningen, så betyr det at de har dratt mer tradisjonelle kunder. De har ikke hentet dem fra Lidl, men utenfra, fra andre kjeder.

Når GfK skiller ut bare nonfoodsalget, er tendensen enda tydeligere. Da har andelen til Rema økt, men det har også andelen til andre kanaler. Og ser man på de mest lojale Lidlkundene, Lidls topp 20 prosent, så har de flyttet hele 35 prosent av handelen sin over til «andre»-gruppen. Selv når Nille og Europris holdes utenom, har «andre»-gruppen stukket av med 31,4 prosent.

Nonfood-potensial

GfK-tallene viser også at Rema ikke har klart å bygge videre på den sterke nonfood-satsingen som dro kunder til Lidl. Obs og Rimi har gjort det godt på nonfood-siden, men det er spesielt Europris, Nille og faghandelen som har hentet tilbake disse kronene.

- Rema har et godt potensial innenfor nonfood, konstaterer Jørn Lunde.

Powered by Labrador CMS