Nyheter

Hårfarge-markedet

Markedet for hygiene og kosmetikk er viden kjent i dagligvarekretser for å være et område med stor kompleksitet, mange varelinjer og stadige endringer i form av produktforbedringer og nylanseringer. Mange kvier seg derfor litt for å sette seg grundig inn i dette. Men samtidig er det et marked der bruttofortjenesten er ganske så hyggelig, og det kan nok lønne seg med litt basis-kunnskap for eksempel ved å lese denne artikkelen. Det er få som har råd til å la være...

Publisert

Hårfarging for hjemmebruk er et relativt nytt område. Riktignok ble verdens første hårfarge lansert i USA allerede i 1950, men det tok enda 15 år før det første produktet ble lansert i norske parfymerier. Hårfargenes inntog på dagligvare har for alvor skutt fart først de senere årene.

Et marked i dramatisk vekstHårfarge-markedet er i en rivende utvikling. Totalmarkedet økte med hele 30 prosent i fjor, og veksten året før var også tosifret. I dag er markedet omtrent dobbelt så stort som for eksempel balsam-markedet, og nesten like stort som styling-markedet. En slik vekst har mange årsaker. For det første har produktene over tid blitt langt mer brukervennlige. Dette har fått stadig flere til å forsøke å farge håret selv, og dermed er også redselen for å skade håret eller gjøre noe galt, gått drastisk ned. Vi har også sett et stort antall gode lanseringer av nye hårfarge-merker i de senere år. Dette har dessuten ført med seg ikke ubetydelig mediastøtte i form av TV-reklame, som vi vet hjelper til å gjøre folk enda mer nysgjerrige og mindre skeptiske. Gode økonomiske tider har også ført til at folk flest har bedre råd og økt interesse til å ta vare på seg selv og sitt eget utseende.

Powered by Labrador CMS