Nyheter

Harryhandel vokser mest på nett

Nordmenn harryhandler daglig 1 tonn godterier fra Sverige. Nettet er den nye og voksende salgskanalen, skriver Aftenposten.

Publisert Sist oppdatert

Økningen av det tollfrie beløpet fra 200 til 350 kroner fra 1. januar 2015 gjorde det mulig å starte nettsalg av godterier til norske kunder fra utsalg i Sverige. Argumentene for å øke den tollfrie grensen dreide seg mest om behovet for å sikre nordmenn lettvint mulighet for å handle bøker, musikk og elektronikk i USA og England. Morten Hansson, sjefen for Maxgodis.se, så et annet marked. I mai i fjor startet han godterihandel på nett.

Det norske godterimarkedet er anslått til å være i overkant av 11 milliarder kroner.

– Responsen har vært formidabel. Bare i perioden fra mai og ut året i fjor omsatte vi for rundt 20 millioner kroner, sier han til avisen.

Han tror de kan nå 100 millioner i omsetning innen tre år, og avviser at godtehandel skjer på impuls. Blant de mest populære vareneer M & M, Dumle og Capri Sonne. Hansson anslår at hver pakke er på rundt fem kilo og sier at målet er å holde halv pris av norsk butikkpris.

– Derfor er de norske butikkene våre konkurrenter - ikke butikkene på grensen, sier gründeren. Maxgodis.se selger mest til Rogaland og Hordaland, og de selger også mye til Nord-Norge, ifølge Aftenposten.

Powered by Labrador CMS