Nyheter

Harstads største blir større

BYGGER UT: Coop Obs Harstad er på vei mot et nytt rekordår med en omsetning på 243 millioner kroner. Nå skal hypermarkedet bygges ut for å gjøre plass til mer handel.

Publisert Sist oppdatert

Hypermarkedssjef Stig-Jarl Jensen er fornøyd med salget og markedsposisjonen. Obs har 30 prosent av dagligvaremarkedet i Harstad, og 2008-veksten er på 8 prosent. - Vi har en dagligvareomsetning på 180 millioner kroner, resten er faghandel. Vi tror det er en god del mer å hente i markedet, derfor ser vi frem til at både vi og resten av senteret får bedre plass, sier Jensen til Handelsbladet FK.

Coop Obs Harstad har et salgsareal på 4 100 kvadratmeter. 1 700 kvadratmeter er dagligvarer, resten er faghandel. Det gjør senteret til et av de minste i kjeden. Hypermarkedet er en del av Sjøkanten Senter, et kjøpesenter som eies av Coop Nord. Planen er å utvide senteret fra 13 000 til 30 000 kvadratmeter, en utbygging til om lag 300 millioner kroner.

Lønnsom

Det er åtte år siden hypermarkedet ble etablert i Harstad. Mange i kjedeledelsen var skeptiske til etableringen. Byen var i utgangspunktet for liten for en Obs-etablering, og butikken hadde for lite areal. Etter en litt tung start, har det løsnet. - I fjor bidro vi med et resultat på 4,2 prosent av omsetningen. Jeg er kjempefornøyd. I år tror jeg resultatet blir enda bedre, sier hypermarkedssjefen.

200 i dagligvare

Både hypermarkedet og dagligvaredelen er nest størst på butikksiden i Nord-Norge. Det er en posisjon som Stig-Jarl Jensen og dagligvaresjef Johnny Myreng Henriksen har tenkt å beholde. I år er målet å komme inn på listen over de ti mestselgende i kjeden. En kundeavis i 35 000 eksemplarer er en viktig del av markedsføringen. - Markedsområdet er primært rundt Harstad, men det kommer stadig flere kunder fra Vesterålen/Lofoten og Narvik. Det tror jeg vil øke når senteret blir enda større og mer tilgjengelig, sier hypermarkedssjefen.

Rema 1000 har en sterk posisjon i Harstad og er hovedkonkurrenten på dagligvarer. Men til tross for økt konkurranse, har dagligvaresjef Johnny Myreng Henriksen et vekstmål på 200 millioner kroner. - Det bør være mulig å få til etterhvert. Vi prøver å være på hugget i butikken, både når det gjelder varetrykk og eksponering av varer. En av tingene vi er godt fornøyd med, er frukt og grønt. Salgsandelen er på 10,1 prosent, og det er blant de beste i Obs, sier Johnny Myreng Henriksen.

Artig på jobb!

Både hypermarkedssjefen og dagligvaresjefen mener godt humør er en viktig del av årsaken til at det har gått så bra. Hypermarkedet er arbeidsplass for 120 mennesker (50 årsverk). - Vi har det rett og slett artig på jobb. Vi er en del av gjengen, og er bare sjefer når det er nødvendig. Det tror jeg smitter over på kundene, sier Stig-Jarl Jensen. - Godt humør løser det meste, mener dagligvaresjefen.

For strenge krav

I disse dager bygger samvirkelaget på Steinkjer i Nord-Trøndelag et nytt, stort Obs-anlegg. Også her er det mange som er skeptiske, for i likhet med Harstad er ikke alt innenfor kjedekravene. Her får Steinkjer et klapp på skulderen fra Harstad.

- Min personlige mening er at det er plass for Obs på en rekke mindre steder. Kjedegrensene er litt for strenge. Jeg tror Steinkjer vil klare seg godt, sier hypermarkedssjefen i Harstad.

Powered by Labrador CMS