Nyheter

Heller spesiell enn triviell

BERGEN: ? Det er deilig å være frittstående kjøpmann, sier Eirik Sundal. I 1996 forlot han ferskvaredisken i dagligvarebutikken og satset for seg selv. Som fri fiskehandler kan han dyrke det spesielle og la kjedebutikkene ta seg av det trivielle.

Publisert Sist oppdatert

Forgjengeren på Strandkaien i Bergen, Nybø Fisk, hadde dagsomsetning på mellom 1 500 og 2 000 kroner. Det skulle tilsvare en svært knapp million i året. Eirik Sundal kalte butikken Strandkaien Fisk. I mai 2000 bygde han om, doblet salgsarealet til 80 kvadratmeter og nådde et netto årssalg på 4,2 millioner kroner. De neste tre årene ga en samlet vekst på 87 prosent. ? Ingen trær vokser inn i himmelen, men det er fortsatt takhøyde for mersalg, sier fiskehandleren optimistisk.

Hardt arbeid? Hadde jeg visst hvor mye arbeid det er å være fiskehandler, er det ikke sikkert jeg hadde satset som jeg gjorde. Det er nok derfor det er så få fiskehandlere, sier Eirik Sundal. Han hadde ti år på baken som ferskvaremedarbeider i dagligvarebutikk, blant annet hos Lerøy Mat, da han fikk sjansen til å satse for seg selv i 1996.Innerst i Vågen, ved hurtigbåtkaien, hadde Nybø Fisk drevet beskjedent. Eirik Sundal hadde større ambisjoner for Strandkaien Fisk. ? Det ble syvdagersuker de første årene, forteller han. Først drev han helt alene, etterhvert fikk han en deltidsmedarbeider.

Sikker på vekst? Jeg har hele tiden vært sikker på at jeg skulle få til en bra salgsutvikling. Derfor satset jeg på å utvide i 2000. Nå har jeg dyktige, voksne medarbeidere som kan faget og vet hva de skal by kresne kunder. Vi har lagt kursen vekk fra det vanlige, sier Eirik Sundal.En av spesialitetene er klippfisk. Strandkaien Fisk selger 16-17 tonn i året, i alle kvaliteter og prisklasser, en råvare som dagligvarehandelen har glemt. Sundal viser frem en kokebok med 365 oppskrifter basert på klippfisk, en middag for hver av årets dager.Strandkaien Fisk selger ferdigmat av egen oppskrift og produksjon. Fiskekaker med ost og bacon er en salgssuksess, det samme er hjemmelaget bacalaogryte og plukkfisk. ? Jo flere Rema og Lidl det blir, jo større blir markedet for meg, mener fiskehandlerenSelv om Strandkaien ligger midt i turistløypa, satser Eirik Sundal på de faste kundene. 40 tyskere i flokk anført av en guide som vil ha ti prosent av salget, er ikke ønskekundene. De får heller gå på Fisketorget, mener han.

Sammen med naboenIfjor fusjonerte Strandkaien Fisk med nabobutikken, Kvamme Kolonial & Fetevare. Kjøpmennene Eirik Sundal og Einar Løvås skal drive sammen under firmanavnet Strandkaien Fisk AS, men ellers profilere seg som spesialbutikker, som før. Kolonialen er gammel og ærverdig, etablert i 1898.? Vi har det gode, gammeldagse som felles verdigrunnlag, sier Sundal. ? Småbutikker må være kreative og finne nisjer. Vi er innovatører. Det som blir suksess hos oss, finner vi ofte etter en stund i fullsortiments dagligvarebutikker.Fiskehandleren må ha noen standard dagligvarer i sortimentet for kundenes skyld. Han er både irritert og forundret over at han ofte kan kjøpe inn dagligvarer billigere i Rema-hyllene enn hos Asko Storcash. ? Men både vi og kolonialen lever jo først og fremst på det dagligvarehandelen ikke har, sier Eirik SundalFiskehandelen passerte en omsetning på 8,5 millioner kroner i 2004. Kolonialen selger for fire-fem millioner, hele 1,3 millioner i desember. Det blir mye pinnekjøtt.

Powered by Labrador CMS