Nyheter

Helsekosttyggis

Vigo er det første rene kosttilskuddet i tygge-gummiformat. Men nyvinningen selges kun på apotek.

Publisert Sist oppdatert

Tyggegummi med funksjon er populært i utlandet, men hittil har det ikke vært mulig å få tak i disse i Norge. Vigo finnes i tre sukkerfrie varianter. Vigo Focus har en frisk smak av «clear mint» og inneholder oppkvikkende vitaminer, ginseng og koffein, som gjør deg våken og forbedrer konsentrasjonen. Vigo Beauty finnes i «fruit mint»-smak, og inneholder B-vitaminer og selen, som styrker hår og negler, samt betakaroten, som bidrar til sunn hud. Vigo Active smaker «power mint» og inneholder vitaminer, koffein og magnesium, som reduserer tretthet og utmatting.

– Tar man opp vitaminer og mineraler like godt når man tygger, ikke svelger produktet?

– Når det gjelder opptak av vitaminer og andre næringsstoffer, kan Vigo tyggegummi sammenlignes med vanlig kosttilskudd i tyggetablettform. Opptaket skjer til dels i munnhulen, mens det også svelges ned med spyttet i munnen. For at alle vitaminer og mineraler skal frigjøres fra tyggegummien, bør man tygge i rundt ti minutter, sier nordisk produktsjef Lisa Westerdahl i Antula Healthcare.

– Hvorfor selges det bare på apotek?

– Apotekene har en svært god kvalitetssikring på alle produktene de selger, og vi har lang erfaring i denne kanalen. For oss er det viktig at forbrukeren kjenner en trygghet i forhold til sikkerhet og kvalitet, samt at de kan få noen å rådføre seg med ved behov, sier Westerdahl.

Vigo ble lansert i Sverige i mai 2011 og lanseres nå i Finland og Norge.

– Oss bekjent finnes det ikke noe kosttilskudd i tyggegummiform på markedet med en så tydelig funksjon, sier produktsjefen.

– Forventninger?

– Kosttilskuddsmarkedet øker stadig og tyggegummimarkedet er stort. Vi tror derfor Vigo kan tiltrekke seg forbrukere som ikke spiser kosttilskudd regelmessig. Vi tror også at mange vil sette pris på for eksempel Vigo Focus etter maten i stedet for en kopp kaffe, sier Lisa Westerdahl.

Powered by Labrador CMS