Nyheter

Helt ekstreme svinnkutt

TEKNIKK: Kampen mot svinn i frukt- og grønnsaksdiskene kan vinnes. Flere pilotbutikker i dagligvarebransjen viser til oppsiktsvekkende gode resultater etter å ha tatt i bruk et nytt kjølesystem fra Spotcooler Systems: Svinnet er mer enn halvert, samtidig som salget er økt.

Publisert Sist oppdatert

Safari-kjeden i Bergen er en av kundene som har fått mer penger i kassen. Safari Vestkanten har i tre og et halvt år hatt Spotcooler på tre frukt- og grønttorg i butikken.

- Vestkanten har et svinn på 1,5 prosent i frukt og grønt. I resten av butikkene våre ligger det på 4 til 4,5 prosent. Erfaringene er så gode at vi kommer til å installere dette i flere butikker. I løpet av høsten får to nye butikker dette systemet, og neste år blir det installert i ytterligere fire butikker, sier direktør Roger Harkestad i Safari til Handelsbladet FK.

- Hva med resten av kjeden?

- Basert på erfaringene fra Vestkanten kan vi begynne å regne. Safari har en frukt- og grøntomsetning på 82 millioner kroner, så gevinsten vil ligge på minst 2,5 millioner kroner. Men samtidig er det viktig å huske på at teknologien bare er et godt hjelpemiddel dersom du skal bli virkelig god på frukt og grønt. Kompetansen hos de ansatte må ligge i bunnen, og det må fortsatt jobbbes mye med kategorien, sier Harkestad.

Safari Vestkanten har også tatt systemet i bruk til kjøling i fiskedisken, også det med gode resultater. Etter det Handelsbladet FK er kjent med, vurderer andre kjeder å bruke kjølesystemet i blomsteravdelingen i dagligvarebutikken, et område der svinnprosenten er høy.

Svinnkutt

Også flere andre butikker kan melde om gode resultater fra frukt- og grønttorgene. Etter 32 uker har Ica Nær Hitra fått redusert svinnet med 179 326 kroner, samtidig som salget er økt med 509 132 kroner. Bruttofortjenesten er også økt merkbart.

Også Ica Supermarked i Mosjøen har gode resultater. Etter 10 uker er svinnet redusert med 44 418 kroner, og salget av frukt og grønt er økt med 97 264 kroner. Svinnet er redusert fra 10,6 til 1,4 prosent, og bruttofortjenesten er økt fra 23,33 til 27,88 prosent.

Bunnpris Meråker, nærbutikken til kjølebedriften, har også installert et anlegg. Kjøpmann Bjørn Egil Pedersen sier at svinnet er mer enn halvert.

- Jeg er veldig godt fornøyd. Frukt- og grøntkvaliteten er økt, samtidig som svinnet er redusert. Frukten står ute hele døgnet og har samme temperatur. Det er som et kjøleskap uten vegger, og samtidig er det stille, sier kjøpmann Bjørn Egil Pedersen til Handelsbladet FK.

Vekst med

Bogen

For daglig leder Dag Slungård i Spotcooler System er tilbakemeldingene en bekreftelse på at den nye vekststrategien virker. Bedriften har så langt ikke tjent én eneste krone, etter flere år med utvikling og testing, med hjelp fra blant annet Innovasjon Norge og Sintef. I fjor ble underskuddet 1,4 millioner kroner, og også i år blir det underskudd. Men nå starter industrialiseringen av Spotcooler Systems. Og med en sterk eier i ryggen, kan det kanskje bli et aldri så lite norsk industrieventyr.

Investoren Kai Bogen, som ble søkkrik da han solgte bompengeselskapet Q-Free for noen år siden, er nemlig kommet inn som ny stor eier etter en emisjon. Via firmaet Greenway eier Bogen 25,84 prosent av selskapet. Jan Stokke fra Stjørdal, mannen som hadde idéen til bedriften, eier 23,18 prosent. Resten er fordelt på et 20-talls småaksjonærer fra lokalmiljøet.

50 millioner

Nå skal selskapet bygge opp et salgsnett for det norske og nordiske markedet, samtidig som det skal etablere salgskontor i Ungarn, Polen og Baltikum. Meråkerselskapet skal selv eie minst 51 prosent av aksjene i salgsselskapene. - Vi har lagt opp et løp der vi håper på en 2010-omsetning på 50 millioner kroner. I år blir det mellom fire og fem millioner kroner, litt avhengig av når vi klarer å lande noen salgsforhandlinger. Vi regner med å selge 12-14 anlegg i år, sier daglig leder Dag Slungård.

Spotcooler Systems holder til i en næringspark som er etablert i de tidligere lokalene til det nedlagte smelteverket Elkem Meråker. I disse dager har selskapet ansatt sin første salgssjef, Sture Bringsli, som kommer fra Ica.

- Vi er i dag fem ansatte, men i løpet av 2009 dobler vi til 10, sier Slungård.

Tesco på kundelisten

Ica har inngått flere nye avtaler om installasjoner av kjølesystemene. Norgesgruppen har også åpnet døren forsiktig på gløtt, og en installasjon i en ny Eurospar-butikk på Sørlandet blir første innpass i landets største dagligvarekonsern.

Også utenlandske dagligvarekjeder har begynt å vise interesse. Tesco har kjøpt et anlegg til en butikk i Budapest, etter å ha testet systemet grundig. Tyske Metro og polske Bomi har også vist interesse.

- Slår vekstprognosene våre til, blir det etterhvert også produksjon her på Meråker. Vi holder på med å bygge opp et testlab, og vi har lokaler for produksjon. Imens bruker vi mange underleverandører for å spare kostnader. Wilberg Design fra Moelven er en av våre viktigste samarbeidspartnere, sier Dag Slungård.

Sparer flere timer

- Du får gode tilbakemeldinger fra kundene dine?

- Det er veldig hyggelig. Den minste svinnreduksjonen vi har fått melding om er på 68 prosent. Samtidig er det lavere energiforbruk sammenlignet med andre kjøleløsninger, og det er også arbeidsbesparende for de butikkansatte. Kundene forteller om én

til to timer daglig i mindre tidsbruk med frukt og grønt, sier Slungård.

- Hva koster installasjonene?

- Fra 250 000 til 300 000, litt avhengig av hvilken løsning som blir valgt. Det betyr at investeringene blir betalt tilbake i løpet av et års tid.

Systemet virker som er kjølerom, eller et kjøleskap, uten vegger. Kald luft blir konsentrert om frukt- og grønnsakstorget i butikken, med glykol eller gass som kjølemedium. I fremtiden blir det trolig CO2-kjøling.Teknologien ellers er hemmelig og patentert.

Powered by Labrador CMS