Nyheter

Helt vilt

ÅRNES: I kjøttdisken på Coop Mega Årnes er det helt vilt. Ikke bare tilbyr butikken surmelksmarinert elgfilet, paté av bever og ferskt tiurbryst. Nei, her finner kundene også elgprodukter spesiallaget for Coop Romerike.

Publisert Sist oppdatert

Coop Romerike kjenner sine kunder. Midt mellom urbane Oslo og noen av de fremste elg-områdene i Norge, er det klart at det er et marked for vilt. Ferskvaresjef Øystein Bjerke på Coop Mega Årnes er ikke vond å be når han får spørsmål om Eidskog-Karbonad'n:

WIENERELG

- Rent elgkjøtt. Ferske. Spesiallaget for Coop Romerike. Vi har falukorv, grillpølser, wiener og spekepølse, også. Helt uten kunstige tilsetningsstoffer. Og glutenfrie, ramser han opp.

Kjøttdisken er i det hele tatt butikkens stolthet. Eller rettere sagt: en av butikkens mange stoltheter. - Det kommer folk helt fra Oslo og hit for å handle kjøtt. Kjøtt og delikatesse står for nesten 20 prosent av omsetningen, forteller butikksjef Tor Holen.

BEVER OG TIUR

Tilbake til Bjerke: - Vi har elgfilet skutt i selvforsvar på Eidskog. Vi har beverpaté med tiur, produsert lokalt. Hjort, entrecôte av elg, surmelksmarinert indrefilet av elg, forteller han. Tiurbrystet tar han seg ikke tid til å nevne en gang, før han løper inn etter økologisk angusokse fra Horgen gård, like i nabolaget.

Etter gravet elg, varmrøkt elg og en historie om forrige ukes demo med honningglasert lammelår og Selbu Blå, forlater vi kjøttet for denne gang. Det går nemlig ikke an å gå gjennom Coop Mega Årnes uten å bruke noen linjer på sameksponeringene.

RAKFISK OG RØMME

Frukt, bær og vaniljesaus om sommeren, Appelsin og Kvikk Lunsj i påsken. Kviteseidsmør og bakepoteter. Salatingredienser og mozzarella. Biff og béarnaisesaus. Rakfisk, rømme og Snøfrisk. Strandafilét, asparges, Ridder og oppskrift. Økologisk parmesan og økologiske tomater. Egg, bacon, Jarlsberg og paideig. Og for å komme tilbake til viltet helt til slutt: tiurbryst og kryddersmør.

Ferskvaresjefen og medarbeiderne hans tilbyr selvlagede spesialiteter, også. For eksempel karamellpudding med brunostsaus, og rom- og rosinost.

I fjor fikk Coop Mega Årnes noen ekstra kvadratmeter. Det har gjort utslag. Omsetningen har økt med 20 prosent. I august hadde butikken 6 457 flere kunder enn samme måned året før, snitthandelen økte fra 140 til 157 kroner og omsetningen økte med 31,1 prosent.

- Vi har budsjettert med 81 millioner kroner netto i år, men vi har lagt inn prognoser på 85, også, forteller butikksjef Tor Holen.

Powered by Labrador CMS