Nyheter

Her er 2008-trendene

LANSERINGENE: Grønt, naturlig og funksjonelt - det er blant årets heteste produkttrender. Men det er også retro, emv og skreddersydd ernæring. Her er årets ti på topp, slik Innova Market Insights har funnet frem til dem.

Publisert Sist oppdatert

Det sprikte i alle retninger på årets «Frische-Trio» - kjølemessen Intercool, kjøttmessen Intermeat og melkemessen Intermopro, som ble arrangert i Düsseldorf sist uke. Derfor flokket de besøkende seg rundt standen til Innova Market Insights, som samlet trendene i én liste.

Naturlig topper

- Naturlig topper, konstaterer redaktør Robin Wyers. Innova Database har samlet de ti heteste trendene i år, basert på årets nylanseringer.

- Det har vært et konfliktfylt år. På den ene siden presses produktutviklerne til å fjerne det som fremstår som de nye demonene: transfett, fruktoserik maissirup og salt. På den annen side maser markedsførerne på at utviklerne skal levere nyskapende, funksjonell mat, som i sin tur er full av tilsatte ingredienser.

Likevel er det altså det naturlige som er den fremste trenden verden over. Som eksempel på de naturlige lanseringene trekker Innova frem Quaker Simple Harvest - hurtiggrøt med havre, hvete, bygg, nøtter og frukt - men også Malaco Truly og Knorr Eat Colour.

Spesialisert

Her er de øvrige trendene på årets ti på topp:

- Spesialisert ernæring. Oppkjøp og ingrediensbruk gjør at mat og medisin stadig kommer nærmere hverandre. Diabetes og Alzheimer er eksempler på lidelser som inspirer til nylanseringer.

- Miljø. Leverandørene fokuserer på klimagasser, energi, resirkulering og mindre bruk av ingredienser som for eksempel palmeolje. Det fremste eksempelet: Innocent Smoothies, med en rekke kampanjer for bærekraftig utvikling.

- Ny funksjonell mat. Over 1 000 nye produkter med omega-3 er registrert i Innova Database det siste året. I USA har probiotiske meieriprodukter vært viktigst.

Retro

- Fremover til fortiden. Forbrukerne lengter etter tider da ting var litt enklere. Formuleringer som «retro», «nostalgi» og «som bestemor lagde det» er i vinden. Facebook-grupper er ofte en viktig del av begrunnelsen for å relansere gamle produkter.

- Interaktive produkter. Spesielt emballasjen får nye roller: Sprite på flaske som kjøler innholdet etter at den er åpnet, og lukkbare drikkebokser, for eksempel.

- Less is more. Det stikk motsatte av det interaktive, med mindre emballasje som markedsføringsargument. Lettere flasker, resirkulert materiale.

- Tar merket lenger. Sterke merker samarbeider innenfor nye sektorer: Caribou og Coca-Cola om iskaffe, Dunkin' Donuts og Procter & Gamble om kaffe, Nestlé og Jamba Juice om smoothie og melkedrikker - og Starbucks med både Pepsi, Hershey's og Kraft.

- Privat innovasjon. Emv-leverandørene konkurrerer stadig bedre mot merkevarene. Ferdigmåltider er varegruppen som har hjulpet emv til å bli kvitt ryktet som kjedelig.

- Vakker med mat. Skjønnhetsmaten har fått overskrifter det siste året. Danone har lansert Essensis i Europa, og Emmi kommer med yoghurten Beauty Case Sensitive, mens Barilla har sluppet Wasa Crisp'n Light Beauty Crackers.

Powered by Labrador CMS