Nyheter

Her er fremtiden din

TESTBUTIKK: Mobiltelefonen som skanner, fingeren som betalingsmiddel og radiomerking i frysedisken - det er butikk-fremtiden. Men hard teknologi er bare ett av test-områdene i Metros nye fremtidsbutikk. Opplevelse og informasjon er vel så viktig.

Publisert Sist oppdatert

Mange kjeder verden over tester nyvinninger i butikkene sine, men ingen tar den lenger ut enn Metro. Det tyske konsernet skapte en attraksjon da det åpnet sin Future Store i tyske Rheinberg. Nå har Metro solgt supermarked-kjeden Extra, som fremtidsbutikken var en del av, og i stedet åpnet en ny fremtidsbutikk i et Real hypermarked.

Handelsbladet FK har besøkt Future Store i Tönisvorst, rett vest for Ruhr-området i Tyskland. Denne gangen har Metro gått mye lenger enn til å prøve ut nye leketøy for teknofriker. De spennende duppedittene finnes, men nå presenteres fremtiden like mye som bekvemmelighet, informasjon og opplevelse.

MSA

På tekno-fronten er det MSA-en, den mobile shopping-assistenten, som innebærer den største forandringen. Den er ikke mer revolusjonerende enn at du leste om tanken både fra Nortura og fra 7-Elevens japanske søsterkjede Ito-Yokado i Handelsbladet FK nummer 21. Men Real Future Store er den første butikken som tar i bruk løsningen i virkeligheten i Europa.

100 testkunder er igang. De bruker mobiltelefonene sine - eller telefoner som de får lånt i butikken - til både handleliste, skanner, veiviser i butikken og eventuelt betalingsmiddel. Skanningen skjer ganske enkelt ved hjelp av kameraet på mobiltelefonen.

I kassen er den andre høyteknologiske nyvinningen: Fritt valg mellom en rekke kasseløsninger og betalingsmetoder. Kunden kan velge mellom flere forskjellige selvbetjeningsløsninger, og betale ved hjelp av både kontanter, kort, fingeravtrykk og radiokommunikasjon med mobiltelefonen.

Byggeklosser

I frukt- og grøntavdelingen har Real-butikken lagt opp til en ny måte å forenkle middagsvalget på. I stedet for å kjøpe ferdigretter, kan kunden kombinere selv. Det er bare å velge én pakke kjøtt, én pakke tilbehør (ris, nudler eller poteter), én saus og én pakke grønnsaker (til oppvarming eller salat), og betale en samlet pris for hele middagen. Når hun kommer hjem, er maten ferdig på et kvarter.

Mellom kosmetikkreolene finnes noe av det fremste på informasjonsfronten: Kunden kan finne sin egen hudtype ved hjelp av noen spørsmål og en svamp som presses mot pannen og analyseres etterpå, og få råd om hvilke produkter som passer. Det er også mulig å prøve ut forskjellig sminke og forskjellige hårfarger på et bilde av seg selv.

Fiskeavdelingen topper opplevelses-revolusjonen. Her ledsages handelen av lyden av bølger og måkeskrik, duften av provençalske urter og sitron - og et interaktivt gulv som viser fisk som svømmer rundt på grunt vann. Så snart en kunde beveger seg over det projiserte bildet, rømmer fisken unna føttene hennes.

Powered by Labrador CMS