Nyheter

Her kommer økofrukten

Det fortelles om stadig utprøving av nye pakninger av økologisk frukt og grønt i Bama, som skal komme i NorgesGruppens nye økologiske varemerke Go Eco fra nyttår, etter at konsernsjef Sverre Leiro i presenterte en ny offensiv strategi på økologisk mat tidligere i høst .

Publisert Sist oppdatert

På et seminar på Værnes i regi av Norsk Landbruksrådgiving, presenterte Aud Mari Folden i Gartnerhallen flere viktige tiltak som nå drøftes for å løfte økologisk frukt og grønt.

Aud Mari Folden er både økologisk grønnsakdyrker og regionansvarlig i Gartnerhallen i Levanger. Nå letter hun på sløret om den nye økologiske satsingen på frukt og grønt i Gartnerhallen og Bama. Det melder Oikos.

- Regjeringens mål om 15 % økologisk omsetning bør absolutt kunne nås innen økologisk frukt og grønt, sa Folden. Den store suksessen så langt er økologisk gulrot, som enkelte uker er oppe i 12 % av omsetningen. En egen økoansvarlig ved Bama Trading er på plass og følgende tiltak drøftes i en ny økologisk strategi for Gartnerhalen og Bama:

1. Prissetting av økologisk frukt og grønt på samme måte som for konvensjonelle varer. Det innebærer auksjon og prisnotering hver uke av produktene.

2. Oppretting av utviklingsfond med prisgaranti for produsenter.

3. Utvidet dialog i helkjedeavtaler for å fremme flere norske økologiske produkter på markedet.

4. Produksjonsveiledning. Tiltak for å fremme kvalitativ produksjon og oppfølging av produktene.

5. Potetsatsing. Arbeide for å finne frem til de mest egna økologiske potetsortene når det gjelder dyrkingsforhold og forbrukerforventning.

6. Sette krav til det offentlige på større andel økologiske innkjøp.

Powered by Labrador CMS