Nyheter

Hjelper reineierne

Landbruksmyndighetene og reindriftsnæringen ble i går enige om en avtale som skal bidra til å redusere krisen en rekke reineire har kommet i som følge av fulle lagre og minimal etterspørsel av reinsdyrkjøtt.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg er meget fornøyd med at avtalepartene raskt har blitt enige om ekstraordinære tiltak for å legge til rette for økt slakting og omsetning av rein fra Finnmark, sier landbruks- og matminister Lars Peder Brekk.

Nortura har forpliktet seg til å ta i mot 200 tonn hele slakt, samt 120 tonn småkjøtt og finnbiff, og et ekstraordinært frakttilskudd blir innført for å frakte reinen sørover for slakting og bearbeiding, skriver DN.

– Jeg forutsetter nå at slakteriene og reineierne i Finnmark følger opp og øker slakteuttaket. De fremforhandlede tiltakene er kortsiktige. Dagens situasjon har vist at det er behov for økt markedskompetanse blant reinkjøttbedriftene. Fremover vil det derfor være viktig å satse på økt markedskompetanse og markedsarbeid. Reinkjøttbedriftene må styrkes slik at både stabiliteten og volumet i leveransene øker. Samtidig må høy kvalitet fortsatt stå sentralt. Det må etableres bedre distribusjonsløsninger for å sikre at reinkjøttet kommer ut til de betalingsvillige markedene. Ved nyetableringer og ved utvidelser må det i tillegg gjennomføres markedsanalyser i forhold til de markedene man ønsker å etablere seg i, og hvilke produkter som etterspørres. Dette er avgjørende kunnskap for å overleve i et presset marked, sier Brekk.

En rekke reinslakterier har hatt full stopp i mottak og slakting av rein i høst og Norsk Reindriftsamers Landsforbund har vært alvorlig bekymret for reindriftssamenes fremtid. I tillegg til hjelp fra myndighetene, kan en avtale med Rema 1000 bli redningen for flere reineiere.

Som du har lest tidligere på handelsladet.no, har Rema 1000 akkurat lansert en viltserie på 40 produkter, hvor flere produkter av rein har fått plass. – Rema-avtalen er kjærkommen, sier styreleder Thor Aage Pedersen i Tana. Han eier det største slakteriet i bransjen.

– Bestillingene vi har fått inn til nå i høst overgår det vi hadde drømt om og hva vi for øyeblikket har kapasitet til, sier Pedersen.

– Prisene har vært så høye at disse flotte kjøttvarene ikke har nådd ut til massene, men forblitt nisjeprodukter for spesielt matinteresserte. Nå skal kundene finne produkter som det før var utenkelig å finne i lavprisbutikker, som hjort, rype, elg og reinsdyr, sier Aag.

Powered by Labrador CMS