Nyheter

Hjemmelagd i ferskvarediskene

STOKKE I VESTFOLD: De liker ikke uttrykket «produksjonsanlegg», men fra kjøkkenanlegget utenfor Sandefjord leverer Dag Freddy, Jan Erik og Freddy Henriksen ferdigmat for 110 millioner kroner i år.

Publisert Sist oppdatert

? Vi har hatt en fantastisk vekst siden starten, sier de tre. I fjor solgte Matbørsen ferdigmat for 80 millioner kroner, i år ender de på 110, og i 2006 skal 200 millioner passeres.Brødrene Dag Freddy og Jan Erik og faren Freddy har investert 40 millioner kroner i et skreddersydd, 3000 kvadratmeter stort produksjonsanlegg på Borgeskogen industridfelt noen kilometer utenfor Sandefjord.Skjønt brødrene liker ikke ordet produksjonsanlegg. Det bærer bud om industriell virksomhet. ? Kjøkkenanlegg er mer dekkende, fordi det vi gjør er å lage god ferdigmat på håndverksbasis. Her koker vi bein, lager kraft, bruker fløte og rører ingrediensene sammen for hånd. Da smaker det hjemmelagd, og nettopp smaken er nøkkelen til suksess. De som vil konkurrere med oss, må gjøre det på samme måten sier daglig leder Jan Erik Henriksen til Handelsbladet FK.

KonseptutviklingDag Freddy, som ifølge Jan Erik like gjerne kunne vært predikant, tar seg av salget gjennom sitt selskap, Matmegleren, samtidig som han driver konseptutvikling i samarbeid med kundene, foredragsvirksomhet og opplæring av butikkpersonale. Dette er blitt en del av salgsfunksjonen.? Vi produserer god ferdigmat på bulkbasis, porsjonspakket mat har vi foreløpig ikke kapasitet til, men det kommer. Videre opererer vi ikke med egne varemerker, og med unntak av Rema 1000 leverer vi til så godt som alle kjeder, med hovedtyngden av leveransene til super- og hypermarkedene. De selger maten som «husets» vare, sier Dag Freddy. Det å jobbe tett sammen med kunden er et sentralt element i konseptet.? Vi diskuterer ferskvareøkonomi og driver kurs- og foredragsvisksomhet om mat, måltidsløsninger og trender. Vi skreddersyr altså løsninger for den enkelte kjede, og har dermet en konsultativ funksjon i tillegg til å være leverandør.

For dyrtDag Freddy understreker at betjente ferskvareavdelinger enda viktigere i konkurransen i og med Lidls inntreden på markedet.? Men forutsetningen for å lykkes, er å drive økonomisk effektivt, og det er i denne forbindelse jeg sier at Matbørsen er «verktøyet» kjedene trenger. Vår største konkurrent er nemlig butikkenes egenprodukskon, men de begynner å innse at dette er for dyrt, samtidig som strengere krav fra Matilsynet krever ytterligere investeringer, sier han. ? Potensialet i dette markedet er stort. Etterspørslen etter ferdigmat øker og mange supermarkedskjeder har måltidsløsninger og convenience som en av hovedstrategiene og velger å utvikle konseptet i samarbeid med oss.Brødrene Henriksens konklusjon er at måltidsløsninger nå har en vekst som man ikke drømte om bare for få år siden. Matbørsens etablerte kunder har i år en vekst på rundt 20 prosent, så det er ikke bare tilgang på nye kunder som ligger bak veksten. ? Og selv om vi har leveranser til Deli de Luca og By The Way, har vi ikke en gang begynt å jobbe systematisk mot convenience- og storkjøkkenmarkedet, for ikke å snakke om helsesektoren, sier Dag Freddy Henriksen. Matbørsen står selv for distribusjonen med egne biler på det sentrale Østlandet. For landet forøvrig har man avtale med transportselskapet Miniekspress Thermo. ? Men vi overlater gjerne denne jobben kjedenes egne distribusjossentraler, sier Dag Freddy Henriksen.

Powered by Labrador CMS