Nyheter

HMS-reglene gjelder også varelevering

Publisert Sist oppdatert

Visste du at kjøpmannen har ansvaret for å legge forholdene til rette ved varemottaket slik at det er et fullt forsvarlig arbeidsmiljø også for vareleverandørene som kommer til butikken? Nå har Leverandørenes Utviklings- og Kompetansesenter (LUKS) i samarbeid med Arbeidstilsynet laget en HMS-veileder for varelevering.

Veilederen trekker frem de viktigste bestemmelsene i HMS-regelverket vedrørende forholdene for adkomst, plassering og utforming av et varemottak samt organiseringen av arbeidet ved dette. Veilederen bør sees i sammenheng med Bransjestandard for varelevering (BVL) og begge deler finnes blant annet på hjemmesidene til LUKS (luks.no) og Oslo Handelsstandsforening (ohf.no).

Store forventninger, liten kunnskap

HMS-veilederen og Bransjestandarden samler det aller meste av det du trenger å vite på dette området enten du er medarbeider, leder, sjef, verneombud, eier eller utleier.

– Hvorfor har det vært så viktig å få satt HMS-arbeidet innen varelevering mer i system?

– Både kjøpmannen og vareleverandørene har en travel arbeidsdag med tidvis betydelig fysisk og psykisk stress. Forventningene til at vareleveringen skal gå av seg selv er stor. Dette forutsetter imidlertid at alle aktører ved varemottaket kjenner sitt eget ansvarsområde og vet hva de med rimelighet kan forvente av andre. Slikt lærer du dessverre ikke på noen skole eller kurs, sier Sven Bugge, daglig leder i LUKS, til Handelsbladet.

Han opplever ofte at kunnskapen på området upresis eller direkte feil.
– Arbeidsmiljøet blir taperen for både kjøpmannen og vareleverandøren, samt at logistikken blir skadelidende, sier Bugge.

– Stadig vanskeligere å levere varer

– På hvilke områder syndes det mest i dag?

– Det kan sies med fire begreper; adkomst, plassering og utforming av varemottaket samt organiseringen av arbeidet ved dette, sier Bugge og utdyper: Varemottaket må være dimensjonert for å ta imot den typen distribusjonsbiler som vareleverandørene faktisk benytter. Varemottaket må være ryddet og klart til å ta imot nye varer uten at returfraksjoner, tomgods og returvarer sperrer for dette. Varemottaket må dessuten ved nybygg og ombygginger, så langt det er praktisk mulig, legges på gårdeiers grunn.

– Med den politikken som føres i stadig flere norske byer vil prioritering av kollektivtrafikk og syklister gjøre det stadig vanskeligere å levere varer i bysentra på en lovlig måte fra offentlige gater og byrom. I tillegg må større deler av døgnet tas i bruk for å levere varer, og da må noen være der for å ta imot, sier Sven Bugge.

Vil ha logistikkplan i Oslo

– Hva bør en kjøpmann merke seg spesielt?

– Det er dessverre svært mange som ikke vet hva et fullt forsvarlig arbeidsmiljø faktisk innebærer. Dette vil man få god hjelp til å forstå ved å benytte HMS-veilederen og bransjestandarden.

– Og hvordan ligger forholdene til rette for å greie å oppfylle HMS-reglene i for eksempel Oslo sentrum?

– Oslo sentrum preges av store anleggsarbeider både i rehabilitering av gatenettet og bygninger. For ikke å snakke om alle de kjøremessige restriksjonene som følger i kjølvannet av at minst to dusin offentlige bygninger skal sikres mot terrorangrep. Å få varer frem på en lovlig måte til alle de som blir liggende innenfor sikkerhetssonene vil kreve utstrakt samarbeid og smidighet fra både næringsdrivende og deres vareleverandører, sier Bugge, som spår at byens politiske myndigheter og underliggende etater går travle tider i møte.

– Det første som må på plass er en logistikkplan for varetransport i Oslo sentrum, sier Sven Bugge.

Powered by Labrador CMS