Nyheter

Høye krav for å lykkes

I følge salgs- og markedsdirektøren i Engelschiøn Marwell Hauge AS, Peder Madsen har ganske sikkert både dagligvarebransjen og leverandørene forventet at en større andel av totalomsetningen skulle gå gjennom dagligvareleddet.

Publisert

? De har tatt en andel av totalmarkedet på ca. 40%, men har ikke tatt andeler på typiske faghandelsvarer som for eksempel kosmetikk, hudpleie og dufter slik som forventet. Jeg tror dette skyldes at forbrukerne trenger litt tid til å venne seg til at disse produktene finnes i dagligvarebutikkene. Dette var ikke noe satsningsområde over en periode på tjue år. Det har derfor utviklet seg andre salgskanaler som for eksempel tekstilkjeder. Disse har tatt dagligvarehandelens rolle. Jeg tror også at dagligvarebransjen har litt problemer med å ta faghandelens varer på varenes og forbrukernes premisser. Denne typen varer krever et bredt sortiment med stadige nyheter og en høy grad av veiledning. Det trengs også mye vedlikehold og rengjøring av hyller og stativer. Det blir på mange måter det stikk motsatte av det lavpriskjedene bruker som prinsipp i sin drift, sier salgs- og markedsdirektøren.

Ressurskrevende? Dette gjør altså at det er vanskelig å få kjedene til å øke aktivitetsnivået?? Det krever plass, betjening og investering, så det er en del rammebetingelser på faghandelsproduktene som er litt vanskelige for dagligvarehandelen å hanskes med, slik den nåværende butikkstrukturen er. En kjede som tenker strategisk riktig med hensyn til en shop-in-shop løsning, er Centra Gruppen. De har skjønt at en kosmetikkavdeling krever like mye fagkunnskap og service som ferskvaredisken i kjøtt- og fiskeavdeling, sier Madsen, som forklarer den positive utviklingen på følgende måte:

Selvopptatte forbrukere? Vår bransje har hatt en høyere veksttakt enn mange andre bransjer de siste årene. Noe av dette skyldes at det dreier seg om livsstilprodukter. Å være opptatt av selvbilde, utseende, trim og personlig pleie er veldig i tiden. Det blir neppe noe mindre av det heller, så vi er en bransje med veldig gunstige betingelser.Som sine kollegaer er han overbevist om at nyheter og innovasjon driver markedet i stor grad. Heller ikke han er i noen tvil om at det er rom for videre vekst.? Vi forventer at det vil være fortsatt vekst både i verdi og på volum. Noen markeder er mer modne enn andre. Vi er i verdenstoppen når det gjelder en del personlige hygieneprodukter, og det er selvsagt begrenset hvor mye forbrukerne kan vaske håret. Skal man ha vekst der blir det høyst sannsynlig mer i verdi enn i volum fordi man lanserer mer avanserte produkter. I andre delmarkeder er det derimot mulighet for volumvekst, mener Madsen.

Powered by Labrador CMS