Nyheter

Høye marginer, lav hastighet

? Kosmetikk og hygiene er en kategori med høye marginer hvor kundene, i hovedsak kvinner, er villige til å bruke tid til å vandre rundt. Dette er en avdeling hvor folk tar seg god tid, sier adm. direktør Lars Svenkerud i HL Display.

Publisert Sist oppdatert

Selv om faghandelen historisk sett har dominert, er dette produktsegmentet blitt stadig viktigere for dagligvarehandelen. Det er gjort mye i mange kjeder for å få fart på hygiene- og kosmetikkomsetningent, og i dag er de to kanalene omtrent jevnbyrdige når det gjelder markedsandel.

Skiller seg utDagligvarehandelen er på offensiven. Ifølge Svenkerud manifesterer dette seg i mange europeiske land ved at store super- og hypermarkeder nå satser på shop-in-shop-løsninger. De skiller seg ut fra resten av butikken ved mer belysning, ofte annet gulvbelegg og sterk segmentering for å tydeliggjøre sortimentet for kundene. Videre opererer shop-in-shop-løsningene nesten alltid med et nyhetshjørne. Fornyelse er viktig for kategorien, og nyhetene må synliggjøres for ikke å forsvinne blant resten av produktene.Kjedene velger ulike typer løsninger, men alle ligger ganske nær parfymeriet. Det vil blant annet si vareprøver, highlights og informasjonsholdere, og sterk vektlegging av oversiktlighet og et bredt utvalg.

Norge ligger etter? Når det gjelder Norge, tror jeg fremdeles realiteten er at dagligvare ligger et stykke etter faghandelen mht optimale løsninger. I dagligvarehandelen registrerer vi at store deler fortsetter å stable varer, men det finnes hederlige unnttak, og mye tyder på at denne trenden er i ferd med å snu, sier Lars Svenkerud. Ifølge Lars Svenkerud i HL Display er det viktig å ha en hylleplan og at denne følges 100 prosent. Det forenkler varebestilling og påfylling i hyllene.? Videre er det viktig å eksponere produktene ut fra den enkle regel at jo mer kundene ser av produktet, jo mer vil de kjøpe. Like viktig er det at produkt og pris alltid er på samme plass, fordi rask oppfattelse av tilbudte produkter og tilhørende priser er meget viktig for å øke impulssalget, sier Svenkerud.

Automatiske løsningerEn annen side av samme sak er det å operere med hylleløsninger som sørger for automatisk fremskyvning av varer til hyllekanten.Her finnes det også manuelle fremtrekksløsninger som forenkler jobben med å fronte varene selv om hyllene er satt veldig tett.Piggeksponering av varer er en god måte å opprettholde hylleplanen, men det kan være vanskelig å få avdelingen til å se ryddig og attraktiv ut. Men Svenkerud påpeker at det også finnes gode piggeksponerings- og segmenteringsløsninger.? Kosmetikk og hygiene har et meget stort utvalg produkter, som må tilbys på begrenset hylleplass. Produktkategorien har høye marginer, men samtidig forholdsvis lav omsetningshastighet. Utfordringen er å øke den. og da gjelderc det å gjøre alt riktig, konkluderer Lars Svenkerud.

«En trend som taler for forsterket satsing på kosmetikk og hygiene i dagligvarebutikkene, er at kundene bruker stadig mer tid og penger på å «forbedre» utseende og helse.»

Powered by Labrador CMS