Nyheter

Hva mener du om NCF, og hva bø

På et møte med Ica og Norgesgruppen i dag orienterte tilsynet om at innkjøpsavtalen mellom Coop og Rema 1000 blir en del av vurderingsgrunnlaget. Avgjørelsen utsettes dermed med nesten to måneder.

Publisert Sist oppdatert

Adm. direktør Tom Kristiansen, Rema 1000

- Vi meldte oss ut av NCF for en god del år siden. I dette ligger at vi ikke ser behov for NCF.

Adm. direktør Helge Hasselgård, Dagligvareleverandørenes Forening (DLF)

- Jeg har et utmerket forhold til NCFs adm. direktør som samtalepartner i felles saker. Fra DLFs side er vi opptatt av å ha en konstruktiv dialog med handelen, både direkte med aktørene og med deres organisasjoner.Vi savner nok av og til en samtalepartner på handelens side som kunne samle alle aktørene på en bredere basis.

Direktør Thomas Angell, HSH

- Øverst på dagsorden bør grossistdistribusjon stå, idet økt grossistandel vil kunne gi store gevinster, både bedriftsøkonomisk og ikke minst miljømessig. HSH og NCF er nære samarbeidspartnere, og sett fra HSHs side har dette samarbeidet fungert utmerket. HSHs generalforsamling har vedtatt å styrke dagligvarehandelens posisjon i HSH gjennom etablering av et særskilt styre for dagligvare- og servicehandelen. Dermed ligger det til rette for et enda tettere, og kanskje formalisert samarbeid.

Konsernsjef Sverre Leiro, Norgesgruppen

- Dagligvarebransjen kommer i større grad til å bli utfordret miljøpolitisk. Her har NCF allerede en posisjon, og denne bør videreutvikles. NCF må fylle dette arbeidsområdet med praktiske løsninger og tiltak for eksempelvis økt grossistandel

flere varer over færre biler. og Samtidig må NCF fortsette med en god koordinering med HSH for å utnytte ressursene best mulig. Det er fornuftig å benytte jubileer til å tenke fornyelse, det forventer jeg også at NCF er opptatt av.

Direktør Christian Lykke, Bunnpris

- NCF s største utfordring er vel at ikke alle er med, og så lenge det er slik blir vel ikke organisasjonen annet enn en hyggelig møteplass for enkelte aktører i bransjen. For øvrig mener jeg at NCF er for opptatt av prosentandelen med grossistdistribuerte varer, og for lite opptatt av dagligvarebransjens utfordringer. En forening som NCF burde først og fremst jobbe med å utvikle bransjestandarder.

Powered by Labrador CMS