Nyheter

Hvalbutikk i butikken

SANDEFJORD: Hval Sjokoladefabrikk i Sandefjord har gitt opp dagligvarebutikkene, men ikke kundene. Hval-sjef Rolf Rune Forsberg satser på egne utsalg, shop-in-shop og salg til dagligvareutfordrere.

Publisert Sist oppdatert

Rolf Rune Forsberg var en sentral aktør da debatten om hylleplass og bonuser raste for noen år siden. Det gjorde sitt til at han ikke akkurat ble førstevalget da stormen stilnet og alt gikk tilbake til det normale. Nå satser han på dagligvareutfordrere. Produktene fra Hval selges hos Europris, Nille, Binders og Smart Club, gjennom Hvals eget konsept Sjokoladeriet og i såkalte shop-in-shop-løsninger i faghandelsbutikker.

- Vi innser at vi er for små til å kjøpe oss tilgang til dagligvarebutikkene; det er et system der de store vinner. Derfor gjør vi det heller gjennom faghandel, som har mer sans for utfordrere, sier Rolf Rune Forsberg til Handelsbladet FK.

SVEAAS STØRST

Hval har nettopp fått påfyll av penger fra aksjonærene. Milliardær og sjokoladeelsker Christen Sveaas har nok en gang bidratt mest. Han har 12,3 prosent av aksjene og er med det største eier i selskapet, som i fjor fikk en nettoomsetning på 27,6 millioner kroner, et driftsunderskudd på 2,4 millioner kroner og et underskudd før skatt på 2,77 millioner kroner.

Produksjon og salg av sjokolade har aldri vært noen stor butikk for Hval, men grunder, ildsjel og daglig leder Rolf Rune Forsberg er fast i troen på at det går rette veien. Flyselskapet Norwegian er en av de nye kundene, som kjøper av en 225-grams airbag med sjokolade og godterier for salg om bord i flyene.

- Vi må utnytte fordelen ved at vi er små, og det er at vi raskt kan kaste oss rundt og produsere noe dersom vi ser en mulighet, sier Forsberg.

FRISTER: Tanja Sundsby lager fristende sjokoladehjerter i Sjokoladeriet ved Hval-fabrikken i Sandefjord.

SJOKOLADERIET

Hval har etablert Sjoko laderiet, et eget kjedekonsept med hittil seks utsalgssteder for salg av egne produkter. Sjokoladeutsalgene finnes i Skien, Porsgrunn, Moss, Kristiansand, Tønsberg og på fabrikken i Sandefjord. Det arbeides for tiden med å få til en etablering i Oslo. Konseptet består av butikker på rundt 40 kvadratmeter og såkalte shop-in-shop-løsninger fra 10 til 15 kvadratmeter. Starten har vært dyr og formen på konseptet er justert noe, og det samme er strategien. Nå skal det satses mer på shop-in-shop.

- Shop-in-shop er en billig og effektiv måte å ekspandere på. På få kvadratmeter kan vi selge for én til to millioner kroner. Et butikkutsalg må opp i to til tre millioner kroner. Sjokoladeriet i kjøpesenteret Farmandstredet i Tønsberg selger for over tre millioner kroner fra 34 kvadratmeter, sier Forsberg.

RASK EKSPANSJON

Hval forhandler for tiden med butikker og kjeder innenfor leker, blomster, gave- og interiør samt servering om etablering av flere shop-in-shop-utsalg.

- Det er nisjeprodukter til gode marginer, og med shop-in-shopstrategien kan vi raskt ekspandere med 8-10 nye utsalg i en kontrakt, og dermed ekspandere geografisk. Det er en vinn-vinn-situasjon for begge parter. Vi kan være med å gjøre butikken mer spennende med et lønnsomt pustehull, sier Hval-sjefen.

Hval har nettopp inngått kontrakt om nye shop-in-shop-utsalg med Lekeplaneten i Kristiansund. Det blir også tre utsalg i

Powered by Labrador CMS