Nyheter

Hvem tar tobakken først?

På et møte med Ica og Norgesgruppen i dag orienterte tilsynet om at innkjøpsavtalen mellom Coop og Rema 1000 blir en del av vurderingsgrunnlaget. Avgjørelsen utsettes dermed med nesten to måneder.

Publisert Sist oppdatert

Amerikanske og skotske dagligvarekjeder har gjort det allerede. Nå har den første svenske butikken fulgt etter. Hvor lenge går det før den første dagligvarebutikken i Norge fjerner røyketobakken fra hyllene?

Norske butikker kommer til å slutte å selge tobakk. Og de som gjør det, vil gjøre det helt på eget initiativ, uten press fra helsedepartementet.

Handelen tar ansvar for folkehelsa, og er villig til å nedprioritere produkter som den tjener penger på hvis det er PR og langsiktig gevinst å hente. Men det er mer enn bare helse som gjør at vi tror på de første tobakksfrie butikkene. Det handler om forbrukstrender, holdninger og matglede.

De fleste produkter med tvilsomme helseeffekter eller spesielle restriksjoner på salg eller markedsføring, har overlevd godt de siste årene. Noen, som brusen, har klart det ved produktutvikling og økt satsing på sunnere varianter. Andre, som nøtter, vin og sjokolade, kan møte negative argumenter (fett, alkohol og kalorier) med positive (det «gode» fettet, antioksidanter). Og atter andre, som potetchips, rødt kjøtt og desserter, har holdt på en god posisjon ved å få frem at selv om det finnes grunner til å være forsiktig med mengden, så må man tillate seg å kose seg iblant.

Tobakken har ikke nådd frem med noen av disse argumentene. En kort sigar-trend i nytelsens navn på slutten av 90-tallet ble hverken omfattende eller langvarig, og nærmere kom man aldri.

Dessuten har de naturlige forbrukssituasjonene for røyketobakken forsvunnet én etter én. Det er ikke like fristende å kose seg med en røyk etter maten når man må flytte seg fra bordet for å gjøre det. En røyk til øl- eller vinglasset på puben er stort sett en kald fornøyelse. Og i takt med at den tente sigaretten har forsvunnet fra heltens hånd i filmer, serier, plakater og andre kulturelle uttrykk, har røyken gått fra cool (som fremdeles ble skrevet med c og to o-er den gangen det gikk an å bruke uttrykket om sigaretter) til harry.

Ica-kjøpmann Mats Calla i Umeå begrunner det slik overfor Ica-nyheter når han skal forklare hvorfor han er Skandinavias første kjøpmann som kaster ut røyken av butikken sin: - Sigaretter hører ikke hjemme i en matbutikk. Det er umoderne og kjennes feil når vi samtidig gjør alt for å tilby freshe, sunne næringsmidler av høy kvalitet.

Det er ut fra den samme argumentasjonen at vi tror at den første norske butikken som dropper røyken, vil være en som legger vekt på matglede og kvalitet. For storparten av kundene ødelegger tobakksrøyk hele opplevelsen av god mat. Det vil være logisk for noen av butikkene som legger hovedvekten på matglede, å ta konsekvensen av det ved å slutte å selge røyk.

Vi tipper at den første butikken vil være urban, kvalitetsprofilert og enten kjøpmannseid eller kjedeløs. Hvis vi skal gjøre et forsøk på å svare på spørsmålene i tittelen og i første avsnitt, vil vi si: Enten en Deli de Luca i Oslo, eller Jacob's på Holtet, i løpet av de neste to årene.

Powered by Labrador CMS