Nyheter

Hver fjerde er helsemat

PARIS: Produkter med en eller annen medisinsk eller helsefremmende effekt er blant det heteste på dagligvaremarkedet for tiden. I 2005 var hver fjerde nylansering i dagligvare-Europa produkter med positive helseeffekter.

Publisert Sist oppdatert

På årets Sial-messe ble de hotteste innovasjonene på dagligvaremarkedet vist frem i en egen utstilling. Blant dem var en rekke produkter med medisinsk og positiv helseeffekt. Faktisk var 11,1 prosent av alle nylanseringer i fjor medisinsk motivert.

SUNNE MEIERIER

Produkter beriket med omega 3 og 6 og plantesteroler blir sterkere og sterkere representert, viser XTC-undersøkelsen «World Innovation Panorama 2006». Antall lanseringer som er spesielt rettet mot enkelte målgrupper, som kvinner, barn og eldre, øker også. På verdensbasis er det spesielt innenfor meierivarer at helseeffekter prøves ut. 22,6 prosent av alle produktinnovasjoner i meierisektoren skjedde med utgangspunkt i gi forbrukeren bedre helse.

I Europa var helse grunnlaget for 23,6 prosent av lanseringene, eller nesten hver fjerde, med fokus på lettprodukter.

SPARE TID

At et produkt skal være lett håndterlig, har derimot blitt mindre viktig for produsentene spesielt på det europeiske markedet det siste året. 10,4 prosent av nylanseringer hadde det som formål, mot 13,5 prosent i 2004. Likevel ser man en vekst av produkter i kits, i familiestørrelser og for individuelt forbruk.

I Europa er i tillegg 9,9 prosent av produktlanseringer motivert ut fra tidsbesparelse, og spesielt innenfor ferdigmat og frossenmat er dette viktig. 32 prosent av alle nylanseringer på frossenmat hadde som mål å spare forbrukeren tid.

På ferdigmat og frossenmat har også det eksotiske vært viktig ved innovasjon. 17,4 prosent av lanseringer på ferdigmat betraktes som eksotiske.

LETTERE

På drikkevarer er fortsatt lettvariantene størst: 15,9 prosent av alle lanseringer var lettprodukter, mot 13,4 prosent året før. Samtidig økte andelen av lanseringer med medisinsk effekt fra 12,4 til 14,4 prosent. Energi- og velværedrikker har derimot gått noe tilbake, mens de naturlige er i vekst.

Produktinnovasjon på godterier har også skiftet fokus fra å være morsom til å sunnere.

NYE SMAKER

Generelt satser industrien også på nye smaker, lukter og farger, og man ser blant annet vekst av produkter med ekstreme smaker, som surt og sterkt. Antall produkter med nye, moderne smaker, som aloë vera, tranebær og peppermynte for eksempel, øker også.

Samtidig satses det i større og større grad på utvikling av produkter som skal gi en kosmetisk effekt, for eksempel anti-aldring, og også naturlige, allergifrie produkter.

Undersøkelsen viser videre en vekst i innovasjon på produkter beregnet på barn, både når det gjelder lettprodukter, produkter med medisinsk effekt og ferdigmat.

Powered by Labrador CMS