Nyheter

Hvil i fred

På et møte med Ica og Norgesgruppen i dag orienterte tilsynet om at innkjøpsavtalen mellom Coop og Rema 1000 blir en del av vurderingsgrunnlaget. Avgjørelsen utsettes dermed med nesten to måneder.

Publisert Sist oppdatert

Ølmonopolene er på vei ut av Norge. Annen konklusjon er det vanskelig å finne på tallene som Handelens Ølsalgsråd presenterer. 90 prosent av ølmonopolene er avviklet de siste 12 årene. De siste bør ikke ha igjen særlig lang levetid.

Ikke i noen av de ti kommunene som Synovate MMI har undersøkt for Handelens Ølsalgsråd, er det flertall for å beholde monopolet. I én (Hareid) er det dødt løp, mens de ni øvrige sier ja til øl i butikkene. Det er ikke vanskelig å være enig. Mat og drikke hører hjemme i dagligvarebutikken, og både holdninger og kultur har endret seg mer i retning av fornuftig forbruk de siste tiårene.

Det som derimot er vanskelig for dagligvarebransjen, er å ha noe prinsipielt standpunkt i forhold til monopol. Den jevne kremmer vil vanligvis være mot ølmonopol, skeptisk til vinmonopol, ha lettere for å godta brennevinsmonopol, være mot medisinmonopol, på gli i forhold til spilleautomatmonopol og være solid tilhenger av tippemonopol. Bare for å nevne noe. Det handler om ønsket om å få et bredere tilbud inn i egen butikk, men det handler også om å følge med på holdningene i samfunnet og blant egne kunder. Nei til ølmonopol, nei til medisinmonopol og ja til tippemonopol handler om å sikre at produktene selges i egne butikker.

Når butikkfolk flest er ganske åpne for å selge vin i butikken, men mer villige til å godta monopol på brennevin, er det fordi det samsvarer bedre med holdningene blant kundene, og også med praksis i andre land. I mange land forskjellsbehandles vin og brennevin i butikkene, med strengere regler for salg og håndtering av brennevin. For dem som egentlig kan tenke seg å selge brennevin i butikken, er det enklere å arbeide for å få inn vin som en begynnelse, og heller ta skrittet helt ut senere. Når det gjelder spilleautomatene, er tenkningen langsiktig. For noen år siden handlet det om at automatene ga inntekter til butikken og goodwill i lokalsamfunnet, siden de bringer inn kroner til gode formål. Siden den gang er automaten blitt et negativt innslag i stadig fleres øyne. Skal man regne kynisk økonomisk, er det et tidsspørsmål før summen av goodwill og eliminerte innbruddsutgifter som følger av å kaste ut automaten, oppveier inntektene fra spillerne.

Både tippemonopolet og spilleautomatene kommer til å bli utfordret i tiden som kommer, og meningene er fremdeles delte. At ølmonopolene har overlevd seg selv i de få kommunene som fremdeles ikke har tatt skrittet inn i nåtiden, er det imidlertid liten tvil om.

Powered by Labrador CMS