Jacobs: De to Jacobs-butikkene i Oslo har nettopp fått sine første leveranser fra Onna. På Majorstua fikk bedriften, her representert ved kommersiell direktør Chris Ferguson, fylle opp en drøy meter i full høyde ved siden av øvrige salatprodukter.

Nyheter

Hydrofonisk dyrket salat hos Jacobs og Oda

Selskapet Onna har vært på markedet siden april med sine hydroponisk – vanndyrkede – salatprodukter. Dagligvarekundene finner dem hos Oda og Jacobs.

Publisert Sist oppdatert

­Hydroponisk vil si at vekstene vokser i vann i stedet for i jord. De får næring kun fra vann som sirkulerer i systemet, og vokser i et hermetisk lukket system fri for sprøytemidler, urenheter og insekter.

Under et besøk nylig på fabrikken i Moss sa næringsminister Jan Christian Vestre at slik dyrking vil være et godt bidrag til å redusere avhengigheten av aktører utenfor landets grenser.

– Man må alltid tenke på beredskap og planlegge for det uventede, sa ministeren.

Først i Norge

Hydroponisk dyrking skjer innendørs, og i høyden. Arealet man bruker er derfor bare en brøkdel av det man ville bruke for tilsvarende produksjon ved dyrking på mark.

– Gir man frøene lys, varme og vann i sirkulasjon som gir frisk næring, vil plantene vokse like godt som om man plantet dem på et jorde utendørs. Samtidig er veksten helt beskyttet for ekstremvær og klimaendringer, og produksjonen blir derfor mye mer stabil og forutsigbar enn frilandsproduksjon, sier kommersiell direktør Cris Ferguson i Onna.

Dyrkingsmetoden har vært kjent i flere tusen år, men Onna tok den til Norge i 2016, da den 4.000 kvadratmeter store farmen ble bygget i Moss.

– Og nå er vi godt gang med salatdyrking. Siden april har vi levert salaten Crispy til Oda, og når vi nå også leverer til de to Jacobs-butikkene, tar vi et stort skritt videre, sier Ferguson.

Mange fordeler

Produktene fra Onna er altså fri for jord og sprøytemidler når de går fra dyrkingskarene over i automatisk plastpakking. Dermed trenger man ikke rense eller skylle dem før bruk. Resultatet er at de blir sprøere og ferskere enn andre produkter. Og de holder seg lenger, opp til to uker i butikkhyllene. Hvilket gir mindre matsvinn og bedre butikkøkonomi.

Vertikalt: Dette er ikke et pallelager, men et vertikalt dyrkingsanlegg for salater. De som står for plukkingen, må være i vernedrakter fra topp til tå for at produktene ikke skal bli utsatt for noen form for forurensing før de pakkes i plast.

– Produktene vokser under optimale forhold. Men en temperatur på 21 grader, optimal luftfuktighet og 16 timer i døgnet med et spesielt led-lys. I tillegg til at denne produksjonsformen er plassbesparende, bruker vi en brøkdel av det vannet man trenger i tradisjonell dyrking, fastslår Ferguson.

– Er dette økologiske produkter?

– Vi har så langt ikke dokumentasjon som gir oss rett til denne betegnelsen, sier direktøren.

Utenom sesongen

Salaten kan dyrkes hele året, og vil holde samme jevne kvalitet.

– Vi har i øyeblikket en kapasitet på 20.000 salathoder per uke, og vil øke denne til 40.000 fra sommeren av.

– Hvordan har omsetningen gått via Oda?

– Den var litt lavere i perioden med norsk dyrking av salat, men har nå tatt seg opp. Oda var veldig interessert i produktene våre særlig på grunn av holdbarheten, og at de er kortreiste. Og det er naturlig at vi selger mest når det ikke er norsk produksjon. Vi skal være et supplement til bonden og ikke en konkurrent, sier Ferguson, som heller vil konkurrere med importproduktene.

– Hva med transporten fra Moss til kundene?

– Den ivaretas av Dagens, spesialister på nettopp denne type frakt. De henter hos oss hver mandag og bringer salaten skånsomt og hurtig ut til kundene, sier Cris Ferguson.

Powered by Labrador CMS