Nyheter

Hylleplass-rapporten skal følg

Det norske dagligvaremarkedet er sterkt konsentrert.Videre har enkelte leverandører meget høye markedsandeler på noen av sine produkter. Dette konstaterer Konkurransetilsynet i rapporten som nå legges frem om hvilke virkninger betaling for hylleplass har for konkurransen i dagligvaremarkedet i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Den viktigste potensielle konkurransebegrensende virkningen av hylleplassbetaling er at mindre leverandører kan bli stengt ute fra hele eller deler av markedet. Resultatet kan bli redusert vareutvalg for forbrukerne og redusert konkurransepress på leverandørleddet.

Konkurranseloven forbyr en dominerende aktør å misbruke sin markedsposisjon. Selskaper som medvirker til overtredelser av lovens forbud, kan bli ilagt overtredelsesgebyr. Dette kan ramme for eksempel en dagligvarekjede som medvirker til at en dominerende leverandør misbruker sin dominerende stilling.

Vi kommer til å følge opp rapporten med konkrete tiltak i tre hovedkategorier: Tiltak for å fremme konkurransen på detaljistleddet, tiltak for å motvirke utestengning fra markedet, og tiltak for å ansvarliggjøre kjedene i avtaleforhandlinger med leverandører.

Det vil bli vurdert om det bør innføres begrensninger på kjedenes innsamling og bruk av prisinformasjon m.m. Vi har startet denne prosessen. Hvis det er behov for det, vil vi anbefale særskilt regulering av dette forholdet gjennom en forskrift.

Vi vil fortsatt fokusere på etableringshindringer for nye kjeder, blant annet hindringer i form av avslag fra kommuner på søknader fra Lidl og andre nyetablerere om byggetillatelse.

Tilsynet vil ha oppmerksomhet om både fullstendig markedsutestengning og delvis utestengning som fører til at mindre leverandører forhindres fra å vokse i konkurranse med større leverandører. Jo mer dominerende en leverandør er, og jo sterkere ekskluderende hylleplassbetalingen virker, desto mer sannsynlig er det at tilsynet vil ilegge sanksjoner.

I arbeidet med rapporten er det avdekket enkeltsaker om hylleplassbetaling for eksklusivavtale mellom leverandør og detaljist, og saker om lojalitetsrabatter og lojalitetsbonuser gitt av dominerende leverandører. Disse

sakene vil bli fulgt opp.

Det vil bli innført meldeplikt for dagligvarekjedenes årsavtaler med dominerende leverandører. Omfanget av denne meldeplikten vil vi komme tilbake til.

Et annet tiltak blir årlige møter med kjedene, der vi vil ta opp forhold i markedet som kan være til skade for konkurransen.

Konkurransetilsynet vil også løpende vurdere behovet for å innføre en maksimal plass i hyllene per kategori for utvalgte dominerende leverandører. Dette tiltaket er bare aktuelt dersom de andre tiltakene ikke har den ønskede virkning for å få skapt sunne konkurranseforhold i dagligvarebransjen.

Powered by Labrador CMS