Nyheter

I strupen på Reitan

Østhus-familien tar et knusende oppgjør med Reitan-systemet i et intervju med Dagens Næringsliv lørdag. Familien er gründere og tidligere eiere av Norsk Kylling, som nå er endel av Rema Industrier.

Publisert Sist oppdatert

Østhusfamilien mener de blir fremstilt som kjeltringer av det nye eierskapet.- Det som skjer er ufattelig uredelig i forhold til foreldrene mine og den øvrige ledelsen i Norsk Kylling, som er skikkelige og ærlige folk. De blir forsøkt latterliggjort og kjeltringkjent, sier advokat og investor Bernt Østhus til Dagens Næringsliv. Bernt Østhus er tidligere styremedlem i Norsk Kylling og sønn av den tidligere gründeren og bedriftslederen Agnar Østhus. Faren bekrefter at han stiller seg bak sønnens uttalelser.

Rema Industrier har satt inn en helt ny ledelse ved Norsk Kylling på Støren etter at de overtok eierskapet, og samtidig har de leid inn eksterne granskere for å endevende bedriften på jakt etter uregelmessigheter. Det er trekk som har fått en massiv pressedekning. Agnar Østhus og Odd Reitan var i mange år private venner, og Norsk Kylling har vært en nøkkelbedrift for Rema 1000 i jakten på lavpris og vekst innen hvitt kjøtt. Nå er det isfront mellom familiene. - Jeg har ikke noe ønske om å øke konfliktnivået, men er dypt skuffet over det som skjer. Rema har vært med oss siden i 1995, jobbet intimt med bedriften og blant annet styrt resepter og vareutvalg. De har til og med hatt rett til styreplass. Norsk Kylling har vært en økonomisk suksess i alle år. Da vi solgte i fjor hadde vi et halvårsoverskudd på mer enn 50 millioner kroner, sier Bernt Østhus til Dagens Næringsliv. Det var også en del negativ mediaomtale av Norsk Kylling mens Østhus-familien hadde eierskapet. Den frittalende og energiske gründeren Agnar Østhus fikk aldri noe godt forhold til media, Mattilsynet eller Arbeidstilsynet. - Det er mulig Rema Industrier ønsker å distansere seg fra tidligere negativ mediaomtale ved å lage en historie om å ha gjort en skittbedrift til en mønsterbedrift. Men det har aldri vært god folkeskikk å fremheve seg selv ved å kaste skitt på andre. Og det er utrolig smålig å bruke hele Rema mediamaskineriet til å tråkke på to gründere som har viet hele livet sitt til dette selskapet, sier Bernt Østhus til Dagens Næringsliv. Adm. direktør Martin Klafstad i Rema Industrier svarer dette på den knallharde kritikken. - Vi ønsker å skape en best mulig bedrift, og har ingen slike motiver som Østhus antyder, sier han til Dagens Næringsliv.

Powered by Labrador CMS