Nyheter

Ica frister de små

STJØRDAL: Ica jakter på flere nærbutikker og frister med mindre kjedekjør, stor frihet og god bruttofortjeneste. Så gode er betingelsene at også mange Ica Nærkjøpmenn er fristet til å melde overgang fra fast til assosiert butikk.

Publisert Sist oppdatert

- Vi har 150 butikker med en samlet omsetning på 500 millioner kroner i vår avdeling for assosierte butikker. Ica ønsker å satse på lokale nærbutikker, og under den nye ledelsen i konsernet er dette ytterligere forsterket, sier Jon Heltne i Ica til Handelsbladet FK. Heltne arbeider på heltid med assosierte butikker; det vil si butikker som ikke er en del av de store, riksdekkende dagligvarekjedene.

Ica frister nærkjøpmennene med Servicemat og Livi, to kjeder som er tilpasset mindre, lokale kremmere. For Ica betyr kjøpmennene økt volum på innkjøp og distribusjon, og dermed bedre betingelser. Stor frihet, mindre kjedekjør, færre kampanjer og god bruttofortjeneste er blant virkemidlene som skal friste flere til de assosierte butikkene.

- Vi tilbyr en bruttofortjeneste på mellom 25 og 27 prosent før svinn, lovet Heltne da en rekke kjøpmenn nylig var samlet på Merkur-konferanse i Stjørdal.

ICANÆR

De gode betingelsene har også fristet flere Ica Nær-kjøpmenn til kjedebytte. Jon Heltne bekrefter at mange allerede er på vei over til de assosierte kjedene. Torhild Monkan, som driver Ica Nær E. Hofstad Enke på Bessaker, er en av kjøpmennene som nå vurderer overgang. Et argument imot kjedebytte, er imidlertid navnet. I Midt-Norge er nemlig mange kjøpmenn skeptiske til Servicemat-navnet, som ikke har noen sterk posisjon i markedet. I andre deler av landet, som i Nord-Norge, har kjeden en langt sterkere posisjon.

- Ica har flere ansatte som arbeider på heltid for de assosierte butikkene. Det er mange gode og lønnsomme butikker, og ikke alle passer inn i de store riksdekkende kjedene der alle konseptene blir mer og mer spisset med større krav til omsetning, sier Heltne til Handelsbladet FK.

FRIHET

Ica har også laget en egen intranettside for de assosierte butikkene, og de får 17 kundeaviser gjennom året. Friheten til kjøpmennene er så stor at de ikke behøver å henge opp kjedeskiltet dersom de ikke vil, ifølge Jon Heltne.

Assosierte butikker betyr økt volum på innkjøp og distribusjon, selv om hver enkelt butikk er liten som kunde. Også Norgesgruppen satser på assosierte butikker, og har per i dag den største porteføljen og de største butikkene.

Powered by Labrador CMS