Nyheter

Ica frykter Reitans våte drøm

«Vi frykter Reitans store, våte drøm om et Norge kun med Rema 1000-butikker», skrev Ica Norges kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle-Friis (bildet) i Aftenposten tirsdag.

Publisert Sist oppdatert

I debattinnlegget uttrykker Takle-Friis skepsis til hvem som har tatt rollene som forbrukernes store beskyttere. «Dersom lavprismilliardær Ole Robert Reitan og forbrukerdirektør Randi Flesland er de to som skal sørge for dagligvarekundenes ve og vel er jeg svært bekymret», skriver han. Takle-Friis synes det er forståelig at Reitan gjør det han kan for å øke egen formue, men at det er et svik mot det norske folk at majoriteten av norske medier ukritisk lar ham drive propaganda for egen vinning.

Vi husker alle hvordan Ole Robert Reitan lovet å gjøre alt som sto i hans makt for å stanse avtalen mellom Ica og Norgesgruppen. «På vegne av hvem», spør Bjørn Takle-Friis som omtaler Reitan som dyktig og best i klassen på å drive butikker med snevert sortiment, på sjarm og på ensidig propaganda. Kommunikasjonsdirektøren skriver at Ica Norge og Norgesgruppen er de to grupperingene i norsk dagligvare som har desidert størst utvalg, og størst antall lokale leverandører. Han argumenterer for at et samarbeid mellom disse to vil bety at Ica kan opprettholde sitt brede utvalg samtidig som små distriktsbutikker kan drives videre.

«I Ica er vi vel i ferd med å innse at Reitan, ved hjelp av kunnskapsløse byråkrater og dyrt betalte konsulenter, har lykkes i enda et av sine slag i kampen for å bli Norges største og rikeste dagligvarebaron. Det er et tungt faktum å svelge. Vi legger oss derimot ikke ned, men kjemper videre for å sikre at kunder i alle deler av landet også i fremtiden kan velge fra et bredt utvalg til en god pris. Vår største motivasjon er kanskje frykten for en dag å våkne opp til Ole Robert Reitans store, våte drøm - at Norge kun består av Rema 1000-butikker», avslutter Bjørn Takle-Friis.

Powered by Labrador CMS