Nyheter

Ica i strupen på Rema

Rema 1000 lanserer en konkurrent til matmerket Nyt Norge. – Nok en gang kopierer Rema andre, raser Ica.

Publisert Sist oppdatert

Dette melder Nationen onsdag.

Rema 1000 lanserer denne uken merkeordningen «Norsk Nå!». I likhet med Matmerks Nyt Norge skal merket være en garanti for at produktene er av norsk opprinnelse. Mens Matmerk ønsker konkurrenten velkommen, går dagligvarekjeden Ica rett i strupen på Rema-Reitan og co.

Handelsbladet skrev tirsdag at Rema 1000 skulle lansere det nye matmerke Norge Nå!

– Det er ingen overraskelse at Rema 1000 kommer med noe tilsvarende en ny kopi, da de tross alt har kopiert andre siden oppstarten. Blant annet kopierte de Rimi-logoen da de etablerte seg og har tatt «det er sluttsummen på kassalappen som teller» fra samme kjede. De lanserte også ICAs «Frifor» som sitt eget for et par år siden, skriver kommunikasjonsrådgiver Lise Mette Kjellberg i Ica Norge i en e-post til Nationen. Rimi eies i dag av Ica.

Kjellberg avviser samtidig at Ica frykter konkurranse fra Rema 1000.

Kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer i Rema 1000 synes det er leit at Ica oppfatter «Norsk Nå!» som kopiering.

– Vi ønsker å fremme norske varer og de dyktige produsentene som står bak, og ønsker å gjøre det enkelt for kunden å velge norsk mat. Det er vårt største ønske rundt denne satsingen, og synes det er leit at dette oppfattes som negativt, sier Beyer til Nationen.

Powered by Labrador CMS