Nyheter

Ica-pilot for boligområde

KRISTIANSAND: I juni åpnet Ica Nær sin første bybutikk. Nå er kjeden klar med sin boligområdebutikk. Ica Nær Vestheiene ligner mye på bypiloten i Oslo, med ny butikklayout, mer convenience og mer tilpasset sortiment. Og kundene fryder seg. Åpningshelgen ble omsetningen doblet.

Publisert Sist oppdatert

- Se mamma, så fin butikken har blitt, utbryter en lyshåret pjokk i det han kommer inn i nyåpnete Ica Nær Vestheiene i Kristiansand. Ikke bare er butikken blitt mye mer synlig etter at busker og trær utenfor er fjernet: Forandringene inne i butikken, som er Icas pilot for boligområdebutikken Ica Nær, er så store at til og med små barn legger merke til dem. Godordene kommer fra alle kanter mens Handelsbladet FK er på besøk.

Hele butikken er snudd på hodet. Inngangen er flyttet, og kundene blir, som i bypiloten Ica Ringen i Oslo, møtt med fersk brødduft fra bakeriavdelingen og eimen av nytraktet kaffe fra den nye kaffemaskinen. Ferdigmatavdelingen følger på, med enkle lunsjretter som sandwich og salater, i tillegg til ferdigmiddag klar til å varmes opp. Også i boligområdebutikken er salatbar og en selvbetjent varmdisk med blant annet grillet kylling på plass.

Ica Nær Vestheiene har derimot ingen menytilbud, som Ica Nær Ringen har. Kasseområdet til boligområdebutikken er også som i en vanlig dagligvarebutikk, i motsetning til den kioskpregete kasselinjen i bybutikken.

FRUKT MIDT PÅ

Frukt- og grøntavdelingen har fått plass midt i butikken, som et skille mellom convenience- og ferskvarebiten, og kolonialavdelingen. Her møter altså kunden frukt både på vei inn i og på vei ut av butikken.

Ica ønsker ikke å si så mye om hverken denne piloten eller bypiloten, annet at det er disse konseptene man nå vil teste for så å ta videre i andre butikker. Ica Nær Gimle i Oslo er en av dem som har fått elementer fra piloten på Ringen på plass, og flere vil sakte, men sikkert følge etter. - Vi synes det er veldig gøy å satse så offensivt på Ica Nær-konseptet, spesielt fordi det gjelder hovedtyngden av butikkene våre, sier Terje Gulbrandsen til Handelsbladet FK.

Betjeningen i butikken på Vestheien synes også å være kjempefornøyd med forandringen, og skryter blant annet av at butikken nå fremstår som mye mer moderne og ikke minst mer oversiktlig. - Dette gir ekstra motivasjon, er den kollektive stemningen.

Baldakinene er de samme som i butikken i Oslo, og er godt synlige omtrent samme hvor i butikken kunden befinner seg. Her kan man lett kan finne frem til avdelingene merket «kjøtt & fisk», «pålegg & ost», «melk & juice» osv.

Også likt med bypiloten tester man her ut lavere, avrundete hyller, med eksponering på endene, i tillegg til eksponeringsskåler integrert i blant annet godterihylla og ferdigmatavdelingen. Sameksponering av ferske reker, sitron og majones er også på plass her.

DOBLING

Den 400 kvadratmeter store butikken, som inntil i fjor drev under Rimi-skilter, var stengt i nesten to uker under ombyggingen. Men kundene synes ikke å ha endret handlemønsteret i løpet av den tiden. Det til tross for at de aller fleste i det rundt 1 200 husstander store boligområdet kjører forbi andre butikker på vei til og fra jobb. Responsen har i hvertfall vært formidabel de første dagene. Åpningshelga meldes det om en dobling i omsetningen.

Powered by Labrador CMS